Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Madrasskydd

Skrivet av Anna
Min pojke på 10 år är sängvätare,har varit
hos skolläkaren och fått nässpray och nu
händer det inte lika ofta olyckor.
Pratade med distriktssköterskan om skydd till
sängen,för det blir ju en hel del tvätt,men
hon sa att dom slutat med engångsskydd,dom hade
tvättbara skydd.
Vad har ni fått hjälp med?
Om man bara kan få tvättbara skydd,då har man ju
lika mycket tvätt iallafall.
Svar på tråden: Madrasskydd

Låter konstigt

Skrivet av  Ullen61
Vi fick engångsskydd utskrivna i våras senast (bor i Stockholms län). Tycker det låter konstigt om de skulle sluta med det, många äldre och handikappade klarar ju inte att ta hand om all tvätt.

Vi använder tvättbara hemma, jag är miljövän och klarar inte att fylla soppåsen med papper och plast varje dag. Det är ändå bra att få dem gratis eftersom frottéplasten är dyr och slits ut ganska fort. De lakansskydd man får behöver man dessutom inget lakan över, så man slipper tvätta och slita på sådana också. Jag bara stoppar lakansskyddet och påslakanet i tvättmaskinen och kör enbart sköljning. Vi har inte ens egen tvättmaskin men det brukar gå bra att köra en halvtimmes sköljning i tvättstugan utan bokad tid.

På resor vill vi ju däremot ha engångs, så det hoppas jag verkligen att de fortsätter med. Det finns ju dessutom överhuvudtaget inte att köpa även om man skulle vara beredd att ta kostnaden!
 

De tvättbara är klart bäst!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Att ligga direkt på engångsskydden är väldigt svettigt, prassligt och oskönt. Det vill jag inte att min dotter ska behöva genomlida varenda natt! De tvättbara vi har (absorba) har lakansväv i ytskiktet och är helt ok att ligga på. De tål många tvättar och har hög uppsugningsförmåga. Ur miljöperspektivet är de tvättbara också klart bättre!

Engångsunderlägg är ok vid resor osv, men inte till vardags! Man får nog leva med att det är mycket tvättande när man har barn med enures...
 

Vi hade engångs

Skrivet av  PiaL
har alltid haft.( i nio år! hua!)
Nu hoppas jag att jag ALDRIG mer behöver ringa.
Jag inser att tvättbara är mer miljövänligt, men i vår lägenhet hade vi inte klarat mer tvätt. ( Vi är fyra personer som tränar fem -sex gånger i veckan dessutom) När vi köpte huset var det redan en vana. Sonen bäddade dock dessa under lakanet på sista tiden = tvätt i alla fall.
Jag förstår om de går över till tvättbara.
 

men jag måste få fråga

Skrivet av  bullen71
Vad menar ni att ni för tvättbara lakansskydd. Vi har bara fått drag till sängen och de är engångs.
Men det spelar ju ingen roll om de vore tvättbara eftersom dessa inte är till för att minska min tvätt utan för att skydda madrassen.
Vi fick ju lära oss att om man la skyddet över lakanet så skulle det uppmuntra barnet att kissa i sängen,,,,men om man la det under så det bara skyddar madrassen så ser barnet att det blir tvätt och därför skulle vara mer benägen att vilja bli torr.
Hälsningar Åsa.
 

Precis!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Till för att skydda madrassen, inte för att minska tvättmängderna...

De tvättbara skydden består av ett absorberande ytskikt och en fuktspärr, samt "vingar" att vika om madrassen för att hålla skyddet på plats. Här kan du se de skydd vi har: http://www.absorba.se/Nordring/LS1168.htm
 

men hur menar

Skrivet av  bullen71
då de personer som säger att de inte använder lakan över dessa skydd. Ska barnet då ligga med fötter och överkropp på bara madrassen? För dessa skydd du länkade till är ju inte större än mina drag (engångs).
Åsa.
 

Ovanpå lakanet (till bullen71)

Skrivet av  Ullen61
Man kan ha dessa skydd på tvären ovanpå lakanet. D.v.s. man använder lakan underst, men det blir inte blött varje natt utan kan tvättas lika ofta/sällan som övriga familjens lakan. I Stockholms län kan man även få stora tvättbara och engångs-lakansskydd som täcker hela sängen. Vi har ett sådant tvättbart underst och sedan två mindre på tvären lite omlott på madrassens centrala del. Någon enstaka gång kommer det bredvid även dessa två och då är det bra att ha det stora lakansskyddet underst, som säkerhet.

På hjälpmedelsinstitutets hemsida finns en förteckning över alla i Sverige förekommande inkontinenshjälpmedel. Varje landsting väljer själv vilka leverantörer man tar ifrån, så man kan inte välja fritt. Men ofta kan den listan vara till hjälp när man diskuterar med distriktssköterskan, för de har inte alltid så bra koll på vad som finns att välja mellan ens i det egna landstinget.
 

jaha då fattar jag

Skrivet av  bullen71
hur detta med de stora engångslakanen funkar. Jag har aldrig sett sådana.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv