Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vet inte vad jag skall göra...

Skrivet av kajsadk
har haft svårt att sova sedan lilltjejan kom. hon sover fint på nätterna, vissa nätter äter hon lite fler gången men det är inte där problemet ligger. jag kan helt enkelt inte sova och till sist får jag stress för att jag blir så trött och till sist panik.
nu när jag försökte höll jag på att börja gråta av panik, så är det ju lika bra och gå upp och bara vara trött istället. men det är inte kul att vara så här trött. har inte energi till lilltjejan, det a¨r så tydligt att hon lever upp när det är andra här som kan leka med henne.
och nu skall jag vara själv med henne i vecka.
är gråtfärdig av trötthet och panik över hvad 17 jag skall göra...

kajsa
Svar på tråden: vet inte vad jag skall göra...

Har du möjlighet

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
att sova på dagarna med henne när hon sover? Det kan vara en bra början. Jag är själv inne i samma trall som du, sover sisådär fyra timmar per natt. Tyvärr har jag inte möjlighet att "sova middag" eftersom jag måste ta hand om storasyster men när storasyster var liten och jag hamnade i den trall du är inne i nu så började jag sova middag med henne och det hjälpte mig att slappna av så att jag kunde sova även på nätterna.

Hoppas det löser sig!
 

Skrivet av  kajsadk
tack för ditt svar!
det är precis det som är mitt problem; jag har alla möjligheter i världen att sova, jag kan bara inte...
 

För mig är det nämligen så

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
att på natten när jag känner att jag MÅSTE sova så får jag inte en blund i ögonen men dagtid om jag lägger mig för att bara vila så brukar jag somna till.
 

jag

Skrivet av  Jessica* med Dante
känner verkligen igen mig. Jag kan inte sova varken under graviditet eller amning. Det är jättefrustrerande. Några tips kan jag dock ge ett par tips. Vet inte om de kommer att funka för dig, men för mig funkar det ganska bra.

1)Gå ALDRIG och lägg dig när du är otrött
2) borsta tänderna och gör dig i ordning för natten en stund innan du blir riktigt trött.
Då är du helt klar och kan bara lägga dig när du är sömnig istället för att göra nya saker som du blir pigg av, som att borst tänderna.
3)Sov i kolsvart, svalt rum!
4) Var inte stressad. Det är okej. Försök att gilla läget. Det är hormoniellt styrt och svårt att råda över!
För min del har det hjälpt otroligt mycket att bara gilla läget. Det är inte mitt fel och jag kan inte fixa det. I perioder så klarar man sömnbrist även om det är påfrestande. Försök att ha riktiga aktiviteter... så att du kommer ut på dagarna, och inte bara är zombie, och på kvällarna så att inte sömnlösheten tar upp all tankekraft.

Hoppas att det kan hjälpa ite:)
 

Ett litet tips..

Skrivet av  jessica m kalle & Ludde
avslappningsband/skivor.
\'Min sambo utbildar sig till hypnoterapeut, och hans lärare har gjort cd skivor med djupavslappning.
Det är helt fantastiskt, och man kan träna upp sin förmåga att slappna av, och somna.
Hoppas du får ordning på sömnen gumman!
Den skiva vi använder är "djupavslappning" av Jörgen Sundvall.
Hihi... tittade just på hans hem sida och han har en cd skiva som heter " Sov som en stock.." !
Kolla in själv www.sseah.se och klicka på produkter.
 

Lite fler tips

Skrivet av  Anna m Klara 021123 & Michael 040909
När Klara var bäbis och jag ammade henne på nätterna hade jag alltid jättesvårt att somna om efter amningen. Jag började med att läsa en stund tills jag blev trött, och släcka då. Trots att jag missade sömn var det rätt skönt att ligga och läsa lite mitt i natten, helt ostört.

Nu har jag istället kommit in i att jag är övertrött (tror jag) och har därför svårt att slappna av. Jag gör så att jag mentalt säger åt mig själv att jag är spänd och därför inte kan sova. Sen börjar avslappningsbiten, jag måste medvetet känna efter var jag är spänd (ofta nacke axlar) och slappna av medvetet. Sen ligger jag där, ofta på rygg och slappnar av medvetet och tänker på trevliga saker och är INTE stressad över att jag inte sover (försöker i alla fall). Till slut somnar jag visst :) Hmm, hoppas du fattar, blev en aning rörigt!

Lycka till! Hoppas att det löser sig!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv