Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Planerar inför dop..

Skrivet av Katarina m. Leon *på besök*
och behöver lite hjälp! Vi vill av tradition och familjära skäl att Leon ska döpas men är inte själva troende.. Vi önskar därför att hans dop ska bli en fin välkomstfest framför en kristen högtid *hoppas ni förstår hur jag menar*. Jag hoppas någon kan ge oss lite förslag på psalmer som kan ni tror kan passa oss :)
Och lite andra frågor.. Hur långt brukar ett dop vara? Kan man ha med egna musiker? Hur många gäster kan man ha? Vilken sorts kläder tycker ni passa på en liten kille på festen efteråt?
Andra tips och ideér är mkt välkomna.. :D
Svar på tråden: Planerar inför dop..

Så här har vi gjort

Skrivet av  Lottiz med Alex 040628
Vi kommer ha två psalmer. Tryggare kan ingen vara och Gud som haver barnen kär. Jag ville ha dom för att jag tycker dom passar så bra till ett dop...

Vårat dop kommer ta ca 30 minuter sa prästen, ganska lagom tycker jag. Hur lång tid det tar är nog rätt olika kan jag tänka mig. Vissa har ju dop i samband med gudstjänsten på söndagen, vissa delar dopet med andra barn, kan tänka mig att det tar längre tid då...

Vi har bjudit in runt 50 gäster, vi får se hur många det slutar på i slutändan. Än så länge har bara 10 accepterat... På ett dop som en kopis var på var dom närmare 80 gäster. Det beror väl på hur många man vill bjuda och hur många som får plats i kyrkan...

Efter dopet kommer vi att ha en vit body med krage, jeans med Nalle Puh och ett par små bruna skor vi hittat :)Kanske inte så festfint med jeans men jag tycker bäst om när Alex har lite tuffare kläder så det får bli så. :)
 

Artiklar från Familjeliv