Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som har döpt sitt barn

Skrivet av Ebba
när barnet varit runt en månad?

Finns det några fördelar eller nackdelar?

Anledningen till att jag frågar är att många i släkten vill ju gärna komma för att beskåda den lilla eller lille.
Så då tänkte vi att man kunde slå ihop det.
Vill inte ha så mycket besök första veckorna eftersom allt är så nytt för både barnet och för oss.

Självklart får ju våra syskon och mor och farföräldrar komma innan men resten av släkten + alla vänner och bekanta tänkte vi samla till dopet då barnet är en månad.
Svar på tråden: Är det någon som har döpt sitt barn

ja

Skrivet av  makeba
Ser inga nackdelar alls utom den egna orken...
Alla mina fyra barn är döpta inom första 5 veckorna (vill jag minnas)
 

Javisst!

Skrivet av  Loppan
Alla mina fem barn har döpts då de varit yngre än fem veckor. Den största orsaken är att dopkolten vi använder (den syddes åt min pappa 1931!) är såpass liten och barnen varit stora som nyfödda (över fyra kilo..)! En relativt nyfödd baby är ju oftast mycket lugnare oxå. Man ska bara våga be andra släktingar och vänner om hjälp med att ordna dopkalaset!
 

Vi har döpt våra barn tidigt

Skrivet av  Jessica m Sebastian f 010625 & Madicken f 040622
Största anledningen till det är väl att vi eg inte förstår meningen med att döpa flera månader gamla barn. Tycker på nåt sätt det är "mysigare" och "finare" när barnet inte är så gammalt. Sebastian var 6 veckor när han döptes och det gick hur bra som helst. Madicken var 2 månader, hennes dop fick vi lägga lite senare pga det inte passade med prästen och lite andra småsaker.
 

Alexander är nästan 9 månader å vi har dop på lör!

Skrivet av  Camilla m Jonathan 0111 & Alexander 0312
Å det känns jättebra! Då är han vaken och med på ett helt annat sätt än en lite bebis!
Så jag ser bara fördelar med att vänta lite!

Kram Camilla
 

Artiklar från Familjeliv