Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet inte om detta är rätt plats

Skrivet av l
Kanske inte är rätt plats att fråga detta om men jag hittar inte någon annan som jag tycker passar.....
Undrar om det finns någon som har gett sitt barn efternamn efter både pappa och mamma. I vilken ordning kommer det, kommer mellannamnet före efternamnet eller är det tvärtom. Hur bestämde ni er för vilket som skulle vara mellannamn och vilket som skulle vara efternamn?
Svar på tråden: Vet inte om detta är rätt plats

Vi har gjort så:

Skrivet av  Gela med Belle 040611+4
Barnets förnamn, mitt efternamn som mellannamn och pappans som efternamn. Anledningen är att jag har tre stora barn från mitt första äktenskap) som har pappans efternam (jag bytte tillbacka till mitt flicknamn efter skildsmässan).Genom att lägga till mitt efternam som mellannamn ville jag får en gemensam nämnare för alla barn :) Tyvärr föll det hela på att ex mannen inte godkände att de stora lägga till mitt namn :( Så nu har vi 5 olika efternam i familjen....
 

Ja,

Skrivet av  Jennie
mina barn har makens efternamn som mellannamn och mitt efternamn som efternamn.

Vi ville att barnen skulle ha bådas namn pga att vi valt att behålla våra resp efternamn trots att vi är gifta.

Att barnen fick mitt efternamn som efternamn kom sig nog av att det lät bäst när man sade hela namnet. Dvs förnamn, makens efternamn, mitt efternamn.

/ Jennie
 

Artiklar från Familjeliv