Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp!

Skrivet av Mvh MG
Jag behöver råd - hur mycket ska man betala en tjej (18 år) som sjunger en psalm på vår dotters dop på lördag? Ska man ge pengar eller en sak - i så fall vad? Det ska tilläggas att vi inte känner henne personligen.
Svar på tråden: Hjälp!

Fråga henne -

Skrivet av  makeba
Hon räknas ju som vuxen och har har ni lejt henne att sjunga så måste hon ju också få tycka till om ersättning.
När jag som utbildad inom musiken spelar vid en tillställning så tar jag för en begravning som lägst 500 kronor... Ett dop, en sång, skulle jag väl begära 300 kronor för.
Så om du har mitt krav som utbildad som referens så kanske det är lämpligt med åtminstone hälften i alla fall.
 

obs:

Skrivet av  makeba
Då är alla ersättnignar inbakat i summan - även aspekten att jag tagit mig dit på något sätt och att jag övat innan... (Så ni inte ger henne pengarna + resa, tänkte jag......)
 

Det tycker jag är väldigt

Skrivet av  kattmamman
billigt av dig! Du är väl också musikhögskoleutbildad, jag tror att jag snackat med dig om det förut..

För en "vanlig" spelning i kyrka brukar jag få 1000-1800. PÅ bröllop har jag nästan alltid fått 1000 kr (svart oftast... schhh ;-)) Jag och en kompis har precis begärt 1000 kr var för att spela utmarschen på ett bröllop. Visst, det tycker jag också är rätt blodigt men vad sjutton. Lördag kväll, öva vid ett annat tillfälle innan plus fixa noter och ev. arra något... Ringer man rörmokaren kostar det ju massor att han/hon bara sticker in näsan hemma hos en. Oj vad jag blev i gasen...

Sedan vad gäller ursprunginlägget så tycker jag att om det handlar om en tjej på 18 utan utbildning så är en 500-ing bra. Eftersom hon inte hör till släkten vill hon säkert hellre ha pengar än en present.
 

fast jag tycker förstås också

Skrivet av  kattmamman
att det beror på... Jag vet ju inte alls omständigheterna runt dopet och hur in kommit i kontakt med henne men fråga henne förstås. Hon har kanske sjungit på dop förut och har en egen "taxa"
 

Beror nog på ort, tänker jag...

Skrivet av  makeba
Jag är visserligen den enda i staden som proffesionellt spelar fiol på denna nivå men här i staden får man nästan inget betalt...tror åtstramningar gäller generellt.

Men det är trevligt att spela. Och att spela en sång, oftast en som man redan "kan" och inte kräver så mycket uppfräshning.... tar en timme i anspråk totalt för ett dop (som exempel)...skulle nog inte ha hjärta att kräva mer. :-)
Fast det ser man ju från fall till fall...det beror ju på vad de vill att man ska spela...
 

makeba

Skrivet av  kattmamman
Spelar du mest eller undervisar du också? Blir ju lite nyfiken på någon som har samma jobb ju ;-).
 

instrumentallärare

Skrivet av  makeba
är min utbildning, vilket jag också jobbar som.
Sedan så spelar jag på begravningar (mest) men också andra tillställningar när jag blir förfrågad.
Dock är det stark blåsartradition i vår stad så de flesta söker trumpet :-)
 

Vi gav

Skrivet av  Kebbne med Eskil
de båda som spelade på vårat dop (två låtar) varsin liten present.
 

Som solist

Skrivet av  Emelie som sjunger
tar jag aldrig mindre än 1500 kr oavsett musikval.
Men jag är professionell och har en väldig bredd. Om tjejen är outbildad och det är en enkel sång (ingen aria ;-)) så låter ca 500 kr okej. Fråga henne fr säkerhets skull.
 

Artiklar från Familjeliv