Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka ska komma??

Skrivet av Sofia
Hur många blir ni på dopet, vilka bjuder ni in? Här sitter jag och funderar på om man enbart ska bjuda de allra närmaste eller hur man ska göra.....Hur gör ni? Vad bjuder ni på för mat efter dopet?
Svar på tråden: Vilka ska komma??

vi bjöd

Skrivet av  makeba
bara de allra närmaste: Dvs - min familj och min makes familj + faddrar.
 

Vi

Skrivet av  Lottiz med Alex 040628
har bjudit in runt 50 personer och av dom kommer 35 ungefär. Vi har bjudit in släkten (alla så långt som till kusinerna och deras barn) och våra kompisar. Vi valde att bjuda alla så ingen känner sig utelämnad (det var ett dop jag inte var bjuden på som gjorde mig lite ledsen så jag bjöd ALLA *s*).

Vi kommer att göra en jäkla massa smörgåstårtor. Sen har vi beställt prinsesstårtor också. Vi var inne ett tag på att göra kallskuret och potatissallad också men smörgåstårtorna vann...
 

Vi

Skrivet av  Ellan
bjöd närmaste släkt, dvs föräldrar och syskon. Tyvärr har jag min släkt lååångt uppe i norr så ingen av dem kunde komma, därför valde vi att istället bjuda in våra närmaste vänner med. Blev väl ca 25 personer som vi bjöd på kallskuren kyckling(recept från denna sida:)), sallad, bröd, tårta och kakor. Alla var mätta och belåtna och det kändes helt lagom!
 

Vilket recept??

Skrivet av  Sofia
Haha...låter lagomt. Har du recept..??...*ler*
 

Här kommer det

Skrivet av  Ellan
Örtmarinerade Kycklingfileér
(marinad för 8 fileer)
2dl vatten, lite mindre om fileerna är djupfrysta
2 msk äppelcidervinäger
2 msk blandade hackade kryddor, färska eller tex. Findus frysta provencale
1 tsk salt
2 msk soya
svartpeppar
½-1dl hackad persilja

Frysta fileér marineras över natten, färska ett par timmar.

Lägg i långpanna och häll marinaden över. Stek på 200 grader i ca 20 minuter, ös då och då. Låt kallna med marinaden kvar. Servera kycklingen skuren i ca 2cm tjocka skivor. På en buffe räcker en file till ca två-tre personer beroende på storlek.

Det var enkelt och blev verkligen gott! Dessutom väääldigt mycket billigare än smörgåstårta som vi först övervägde. Vi gjorde en gräddsås baserad på lite av skyn till. Läste att man kunde ha i vitlök också om man vill föressten!

Lycka till med planerandet!:)
 

Vi blir väl

Skrivet av  Myran m Isabelle -02 & Emilia -04
runt en 30.
Vi bjöd in släkt och vänner så totalt var det runt 65 pers ifrån början men det är en massa som inte kan komma (utlandsresor, andra dop & bröllop samtidigt).
Vi "trotsar" lite och vägrar bjuda på tårta *s*.
Min stora tjej fyller nämligen 2 år veckan efter dopet och jag har ärligt talat ingen ork/lust att stå och göra flera jättetårtor samma vecka.
Istället så blir det cheescake (2 olika, en VV-variant), kladdkaka, blåbärs/hallon paj (eller äppelkaka,eller limepaj har inte bestämt mig än) och en massa bullar och småkakor.
Till Isabelles dop köpte vi tårtor & kakor för flera tusen och det var det ju inte riktigt värt.
 

Familj + närmaste vänner & mat ;)

Skrivet av  Camilla m Jonathan 0111 & Alexander0312
Vi blev 30st med familj och närmaste vänner.

Vi bjöd på doptårta och dopfick + kaffe/te/saft/läsk till de.

När vi döpte vårt första barn hade vi både smörgåstårta och vanlig tårta, men det var som "kaka på kaka"...

 

Tycker egentligen att ett dop

Skrivet av  TK
är en familjegrej, men på våran dotters dop kom även några kompisar (fyra st) till oss. Vi blev totalt 30 pax.
Eftersom vi ville att dopet skulle bli en festlighet så bjöd vi på mat efteråt och sen kaffe och tårta.
Maten var klar potatissallad och kallskuren fläskfile. Så super gott!! Efter det bjöd vi på kaffe och rosa prinsesstårta och hemmagjorda krokofanter.
 

Artiklar från Familjeliv