Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis eller dagmamma

Skrivet av suzzie30
ska till och anmäla mig till barnomsorgen i kommunen till min dotter i höst... är då runt 1 år.
Har lite funderingar vad som är bäst, tänker så här att dagmamma är mer personligt och mindre grupp, måste kännas tryggare när man inte är så gammal eller??

klart läste nedanför att barnet har fler vuxna att välja mellan på dagis om de inte går ihop med den ena så kanske med den andra... samma med barn att leka med då också klart...

vill haft lite goda råd i frågan...
Svar på tråden: Dagis eller dagmamma

Vad som är bäst för varje

Skrivet av  Maria
enskilt barn kan bara föräldrarna avgöra. För en del småttingar är dagis helt ok, men för andra är dagmamma bättre. (gäller givetvis alla åldrar på barn) Men det är nog lugnare hos dagmamma. Hur tryggheten är hänger ju på personalen och det är ju inte säkert att ett barn är tryggare på dagis för att det råkar vara mer personal där. Jag är ju dagmamma själv och inte helt opartisk i mina uttalanden, men jag tycker att när det är dags för ditt barn och om det verkligen är så att du kan välja mellan dagis och dagmamma, så tycker jag att du ska besöka båda alternativen och känna dej för.
 

upp till tre år tycker jag att dm är bra

Skrivet av  monica
sen kanske dom behöver få ut lite mer av dagen.lära sig att vara i grupper inför förskoleklass.så dom sista två åren på dagis.
tycker jag.
 

Det finns bra lösningar

Skrivet av  Mia med O, C & bf 5/3-04
Min stora kille (snart 6år) går på 3-timmarsverksamhet varje dag.
Verksamheten är på en förskola med andra jämnåriga.
Efteråt går han till sin dagmamma.
Han trivs jätte bra och på det här sättet får han det bästa ur båda alternativen.
 

jag tror..

Skrivet av  H
att barn anpassar sig bra efter var dom är. Dvs dagis eller dagmamma. Var själv inne på dagmamma till mina barn, men det blev dagis då det inte fanns så många att väla mellan. De val av dagmammor jag fick var två som jag visste den ena hade djur och min ena son tendens till allergi. Den andra var storrökare. Och röker inne. Blev naturligtvis helt uteslutet!
Väl när det var dags, så var det en självklarhet med dagis. Våra killar visade sig ju äldre de blir bli allt busigare o vildare :) De är riktiga "dagiskillar" o älskar dagis. Tror inte att det blir så mycket mindre grupp hos en dagmamma, jag vet en dagmamma i vår kommun som ensam har 8 barn. Dagis hos oss är ca 3 fröknar på 15-18 barn. Jag är helnöjd med dagis, men tror att det blir bra vilket ni än väljer.
En fördel med dagmamma är förstås att kontakten kan kännas mer nära då det är en person som har hand om barnet. Men å andra sidan kan det vara bra på dagis då man är fler som kan stötta varandra då man kanske känner att det behövs. Barnen hittar då en eller föhoppningsvis fler fröknar de kan ty sig till.
För oss funkar det hur bra som helst,men såklart skulle det vara härligt om vi föräldrar hade möjlighet att vara hemma med barnen. Men tyvärr så funkar det inte ekonomiskt...man det är förstås inte säkert att barnen då skulle ha lika kul hemma med mor o far : )

Lycka till, hoppas ni hittar något bra som passar er
 

Artiklar från Familjeliv