Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ångest!!!

Skrivet av Malin m Oskar 030109
Det här kommer säkert bli svamligt och rörigt för jag vet inte riktigt hur jag känner mig...

I morgon börjar vi inskola Oskar hos dagmamma. Det har kännts OK hela tiden och jag är verkligen helnöjd med dagmamman men nu... Ångest och panik! Han är ju inte ens 1 år (fyller på fredag)!!!
Han ska vara hos dagmamman 15 tim i veckan medans jag sitter hemma och pluggar på distans.
Jag _behöver_ ju inte plugga men det känns som om jag skulle vilja göra något, använda huvudutet lite igen. Är jag ego som lämnar Oskar hos dagmamma för att plugga?

Jag tror verkligen att Oksar kommer trivas, han är en väldigt framåt kille som inte räds för att ta för sig så den biten tror jag inte blir några problem.
Det är mer hos mig problemen ligger, någon som förstår hur jag menar??

Jag kanske bara lider av gammal hederlig seperationsångest...

Snälla, kom med lite goda råd och lite peppning inför morgondagen!! :-)

Svar på tråden: Ångest!!!

Känner samma som du...

Skrivet av  Lotta
Jag var på första inskolningsbesöket med min dotter idag. Gick jättebra och jag känner stort förtroende för dagmamman. (Även fast hon hade NIO barn idag, pga julledigheter...)

Ändå så känner jag mig faktiskt gråtfärdig och har ångest över att jag snart ska lämna min dotter där ensam.

Förnuftet och hjärtat säger olika saker helt enkelt, jag vet ju att hon kommer att få det hur bra som helst och att jag kommer att tycka att det är roligt att börja jobba igen. Men mammahjärtat blöder...

Kanske kan det trösta dig att tänka att OM det inte skulle fungera, så KAN du ju ta hem honom igen?
 

Du har helt rätt

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
Visst är det så, hjärtat och hjärnan samarbetar inte riktigt in den här frågan. :-)

Hur gamalt är ditt barn? Hur mycket ska hon vara hos dagmamman?

Åhh, jag tycker det är så jobbigt just nu fast jag försöker tänka förnuftigt!
Det är så många frågor som snurrar; hur ska det gå med mat, sömn, de andra barnen och HUR SKA HAN KLARA SIG UTAN MAMMA?!??!! (Eller snarare hur ska mamma klara sig *s*)

Och som du säger, om det mot all förmodan skulle bli pannkaka av allt så kan vi ju strunta i det.

Skriv gärna här och rapportera hur det går för er!

 

Hon är sexton månader

Skrivet av  Lotta
men hon är liten för sin ålder och har precis börjat gå. Hon ska vara där 20 timmar i veckan, jag kommer att jobba halvtid.

Alla de frågor du nämner har jag med och om det vara möjligt så skulle jag nog helst vilja sätta upp en videokamera som filmar henne varje minut! Med en permanent uppkopplad högtalartelefon: "Nej, hon gillar inte att..." och "När hon gör sådär så betyder det att..." Stackars dagmamma! ;-)
 

Det är nog hos dig*S*

Skrivet av  Svammelmamma
Fast jag vet hur du känner, de är ju så SMÅ! Men se det som så att det är ju så väldigt lite han ska gå, det kommer gå bra! Och jag har själv försökt mig på att plugga på distans med liten hemma och det GICK INTE så jag tror du tagit ett bra beslut, ha inte dåligt samvete för att du vill göra nåt annat oxå. Om du är en glad mamma så blir han en glad son=)
Och en dagmamma, det är ju nästan som hemma!
 

Tack..

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
.. för det peppande orden! Allt positivt är guld värt för mig just nu!

Jag har tänkt tanken på att plugga med Oskar hemma men det går ju inte! Man får ju vara glad om man får gå på toaletten ifred på dagarna! :-)

Det kommer nog gå bra, måste vänja mig lite vid tanken bara.

 

Kommer att gå bra!

Skrivet av  Selma m Emilia-01 o Lucas-03
Jag tror att det kommer att gå bra, och gör det inte det så finns du ju hemma. Jag började jobba när Emilia var 14månader och hon började skolas in när hon var precis ett år o två dagar. Det tog mer än 2 månader innan hon var inskolad, men utan dagmamma hade det aldrig funkat för på förskola har de ju itne samma tid...OBS OBS OBS Emilia var inte framåt och social utan mer tillbakadragen och blyg...
 

Jag kände som du..

Skrivet av  Jenny med Linus 00 och Liam 02
Men detta är det bästa jag har gjort!

Jag lämnar 15 tim/v för att jag är sjukskriven..

Jag kände liksom du, men så började jag fundera...

Om jag skulle börjat på dagis med dem istället, när de är vana vid att vara hemma, så tror jag att detta skulle komma som en chock!
Med det menar jag ljudnivån, stressen, mängden barn mm mm

Jag är glad att jag fick vår dm..
jag tror att det ligger hos dig precis som det gjorde hos mig!!!

Det kommer att gå jättebra!!!

Styrkekramar till dig!!!
 

Artiklar från Familjeliv