Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur vet jag vilka dagmammor som finns?

Skrivet av Helena
Hej!
Hur får jag reda på vilka dagmammor som finns i det område jag bor i?

Tack
Svar på tråden: Hur vet jag vilka dagmammor som finns?

Ring till kommunen!

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
De vet vilka dagmammor som finns.
 

Även privata??? *imt*

Skrivet av  Helena
.
 

Hmmm...

Skrivet av  Malin m Oskar 030109
Bra fråga... jag vet faktiskt inte...
Men testa att ringa dit iaf, de kan säkert hjälpa dig med tips!

Hoppas du får bättre svar av någon annan här! :-)
 

Ja, kanske...

Skrivet av  Anneli m. Tilda -02 & Boof (bf 12/4)
Vi har en privat dagmamma till vår dotter och det var kommunen som tipsade om henne. Som jag förstod det är även de privata dagmammorna (iallafall i Solna) tvugna att bli "godkända" av kommunen. Så jag hade nog ringt och hört efter...
 

Om du bor i Sthlm så...

Skrivet av  Sofia
...kan jag berätta hur det funkar. Bor du någon annanstans i landet så kanske mina råd inte alls är korrekta...

När du söker barnomsorgsplats i Sthlm så söker du "familjedaghem".
Platser till de kommunala familjedaghemmen (kommunala dagmammorna) förmedlas av din stadsdelsnämndens köassistent.

Om du vill veta vilka kommunala dagmammor (familjedaghem) som finns så ring upp och prata med någon på barnomsorgsbyrån i din stadsdelsnämnd.

Denna person BÖR också kunna upplysa om de privata familjedaghemmen. Tyvärr...så gör de dock inte alltid det, eftersom de privata familjedaghemmen är konkurrenter till kommunens egen omsorg.

Ringer du utbildningsförvaltningen i Sthlm så kan du dock få information om all privat barnomsorg. Både dagis och dagmammor. De är alla samlade under utbildningsförvaltningens tak. Be att få tala med en samordnare för ditt område.

Rent generellt så bör både privata och kommunala dagmammor finnas på din stadsdelsnämnds hemsida - under rubriken barnomsorg och familjedaghem.
Men...det är inte hundra att de privata dagmammorna fått nåden att ingå där....
 

Artiklar från Familjeliv