Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en liten fråga

Skrivet av sara
Har fått för mej att kommunala dagmammor är ledig en dag i veckan då de har så långa dagar... stämmer det eller har jag fått allt på bakfoten? Vad händer med dagmammans barn då hon är ledig?
Svar på tråden: en liten fråga

40 tim/vecka

Skrivet av  Anna med Jakob 2,5år
Hej Sara.
I vår kommun får dagmammorna arbeta max 40tim/vecka och beroende på hur tidigt första barnet lämnas och när sista hämtas så blir det oftast 40tim på 4 dagar. Vår dagmamma samarbetar med två andra så när våran är ledig (eller sjuk) så har min son en annan att gå till. De tre dagmammorna jobbar mycket ihop så mitt barn är van även med dem och det funkar jätte bra att vara hos en annan dagmamma en dag/vecka.
P.S. Vi stormtrivs med vår dagmamma
 

Precis så

Skrivet av  ME med R 0309 & J 0105
funkar det här i Enköping också, med de kommunala. Vår dm jobbar med två andra - den ena vår närmaste granne, så henne får J inte vara hos. Fast då finns det ju en till.
 

varför får han

Skrivet av  Sara
inte vara hos eran närmasta granne?
Något kommunen bestämt eller är det ni som inte vill?
Här vet jag fler dbv som har släktingars och grannars barn
 

Dbv-gruppen

Skrivet av  ME med R 0309 & J 0105
säger att det inte är bra, och med deras motivering förstår jag dem. Jag kommer ju vara hemma med lillasyster och om han ser att jag är hemma, hur ska jag då motivera honom att vara där? Plus att han klarar att GÅ hem (det är 200 m, vi bor på landet) och då kan hon inte vara säker på att han håller sig på DERAS tomt, en mer välkänd finns ju inom räckhåll.

Släktingar hade nog varit ok, men det är ju just det med avståndet.
 

okej då förstår jag

Skrivet av  Sara
Med tanke på att du kommer att vara hemma så förstår jag att det kan blir lite jobbigt om han ser dig o så hela tiden.
Funderade bara på om det var något kommunen sagt till om
 

Vår dagmamma är inte ledig

Skrivet av  Jessica v 18 & Sebastian f 010625
Tycker att hon är väldigt flexibel trots att hon har långa dagar. Ibland tar hon sig an barnen ifall de skulle behöva stanna längre eller komma tidigare av någon anledning.
När vår dagmamma är ledig/har semester har vi några reservdagmammor som vi kan lämna till.
 

Jag var tvungen att fråga dagmamman idag

Skrivet av  Jessica v 18 & Sebastian f 010625
När jag hämtade Sebastian idag så frågade jag min dagmamma hur det ligger till egentligen. Hon har ju ingen ledig dag i veckan och det har inga andra dagmammor i kommunen heller även om de har 45-50 timmars arbetsvecka. Men systemet att man ska få vara ledig en dag i veckan om man jobbar mer än 40 timmar finns i vissa kommuner och tanken är att det så småningom ska bli så i alla kommuner. Det har tydligen med EU-medlemsskapet att göra.
Just nu jobbar vår dagmamma max 40 timmar i veckan men för inte så länge sedan hade hon en arbetsvecka på mer än 50 timmar.
 

Här är det så.

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Vår dagmamma är ledig på torsdagarna. De flesta av barnen är lediga då men de som behöver barnomsorg den dagen får vara hos en annan dagmamma. De är tre stycken som samarbetar och träffas minst en gång i veckan så barnen känner ju igen både barngruppen och den andra dagmamman.

Jag tycker inte att det är någon särskilt bra lösning, för jag vill INTE att våra barn ska vara på olika ställen olika dagar... som tur är så har vi rätt mycket fp kvar så vi är hemma med barnen när dagmamman är ledig. En annan aspekt är ju att barngrupperna skulle bli på tok för stora om alla barnen skulle gå till de andra dagmammorna.

Enda orsaken till att det funkar är att de flesta föräldrarna försöker hitta andra lösningar, som att vara hemma själva den dagen eller låta barnen vara hos morföräldrar eller så.
 

jag arbetar

Skrivet av  Sara
som dbv och är ledig en dag i veckan, då är mina barn placerade hos någon av de andra dagmammorna som de känner väl, sammma reserv varje vecka. Men alla går såklart inte till samma utan alla 4 går till 4 olika för annars skulle reserven få får många.
Vi jobbar 44 timmar i veckan och måste således ha vår lediga dag. Hos oss funkar det jättebra, ingen som klagat.
 

Artiklar från Familjeliv