Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jaha ja... *nybörjare*

Skrivet av Sara m. Vera
(även inlagt på Förskola/dagis)

Hej allihopa! Har en dotter på snart 8 månader och ska nu flytta till en ny ort.
På orten finns det (vad jag förstått det) dagmammor som träffas i en gemensam lokal. Hur ofta och så har jag ingen aning om.

Iaf så har jag fått tips om att gå och hälsa på dagmammorna och se var man kan trivas någonstans. Är det ok att göra så? Vad säger ni dagmammor?

Och om jag nu ska gå och kolla, _vad_ ska jag titta efter, fråga efter?
Hade tänkt att dotra skulle börja i augusti, eftersom jag måste börja jobba :( Vera är då 14 månader.

Om man nu skulle tycka att det inte fungerar med den barnomsorg som finns på orten, måste man då hitta något annat inom kommunen eller kan man få ha barnet i en annan kommun? (många frågor på en gång!)

Vill gärna höra åsikter, som sagt, är nybörjare på det här!
Med hopp om många svar!
*kram*
Svar på tråden: Jaha ja... *nybörjare*

Lite svar

Skrivet av  Anna
Jag arbetar som dagmamma och nu kan jag ju bara tala för mig själv men givetvis så får du komma och se hur vi har det just hos oss, annars är det ju svårt att bilda sig en uppfattnig om man bara har ett namn på ett papper.
OFtast så står man ju i kö och när man sedan får ett erbjudande om plats så hör man av sig till dagbarnvårdaren och kommer sedan och hälsar på. Efter det bestämmer man sig.
Vad man ska titta på, ja först och främst ska man väl se så man känner förtroende och kommer i bra kontakt med dagbarnvårdaren. Sen praktiska saker som att det finns en bra och säker utegård, att det finns plats att röra sig inne, vilka åldrar de andra barnen är så gruppen får balans, inte så kul om din lilla tjej blir ensammed 4 busiga killar på 5 år. Nu kan jag ju bara tala från min synvinkel och vad jag skulle se på om jag skulle lämna mina egna barn.
Hoppas ni hittar ett bra alternativ till er lilla tjej, är det mer du undrar över så fråga på!
 

Tack!

Skrivet av  Sara m. Vera
Ja, det är ju så man ska göra såklart... Ska skicka in pappret så fort jag flyttat. Men samtidigt ska man ju skriva var man önskar plats på det, och det har ju inte jag någon aning om ;o)

Kommer nog fler frågor. Tack för svaren!
 

Min tjej är ensam med 5 busiga killar

Skrivet av  Lotta
och det är superbra!
Tre av killarna är fem år, de andra två är tre år.
Min lilla dotter, ett och ett halvt, har det hur bra som helst med killarna, de ser efter henne som riktiga hönsmammor och skojjar med henne så hon kiknar. Hon lär sig massor också - och slipper "putt- och bitungarna"!

(Nu var det ju inte huvudsaken i Annas svar, men kände bara att jag ville berätta. ;-))
 

Självklart

Skrivet av  Anna
kan det fungera jättebra men en sådan grupp också, kanske lät lite dömmande, det var inte meningen.
Själv tycker jag det känns bra att ha lite blandning i gruppen, så att alla har iaf en någorlunda jämnårig, men det är ju individuellt vad barnen "behöver".
 

Artiklar från Familjeliv