Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste dagmammor också visa utdrag ur polisregister

Skrivet av Maria
Hej! Jag har hört att all personal som börjar arbeta på dagis/skola måste visa utdrag ur polisregistren för att visa att dom inte är dömda (eller åtalade?) för sexbrott mot barn. Det känns tryggt för det är ju trots allt till miljöer med mycket barn som pedofiler dras.
Men, vi vill gärna ha dagmamma och undrar så klart om även dagmammorna måste visa ett utdrag ur polisregistret?
Sen slog det mig att det kanske inte spelar någon roll för barnet vistas ju ändå i hemmiljö där det kanske finns make, större egna barn osv.
Jag är medveten om att någon kanske tar illa upp för att jag tar upp detta men det är en risk jag tar. För mig känns det här viktigt. Pedofiler ser ju ut som vanligt folk och finns i alla samhällsklasser, även i "vanliga" familjer - tyvärr.
Svar på tråden: Måste dagmammor också visa utdrag ur polisregister

Självklart

Skrivet av  Sofia
Vi får också visa utdrag ur polisregistret, MEN det kontiga är att min man inte behövade det, jag menar han är ju också tillsammans med barnen.
Detta är iof några år sedan, kanske har det ändrat nu att mannen också får visa?
Jag tar iaf inte illa upp att du frågade, det är klart man ska känns sig trygg när man lämnar bort sitt barn.
 

känsliga frågor, tack.

Skrivet av  Maria
Tack för ditt vänliga svar! Jag har tyvärr egen erfarenhet av sexuella övergrepp och kanske är extra "känslig" för den här typen av frågor (farhågor). Råkade nyligen läsa en artikel om en 3-årig flicka som blivit utsatt för övergrepp hos en dagmamma - dagmammans tonårsson...
Det som känns läskigt är ju att det inte "syns" på dem som är pedofiler samt att barnen oftast inte berättar (inte ens de stora).
 

Jag har aldrig

Skrivet av  Maria, dagbarnvårdare
visat nåt papper från polisen och aldrig har frågan kommit upp överhuvudtaget. Naturligtvis har jag inget emot det, men samtidigt så hjälper ju bara ett ett sånt papper om man är dömd för något. Hur många pedofiler finns det inte som faktiskt inte "åker dit"? Och nån gång är ju dessutom första gången för alla och när den debuten sker är ju omöjligt att säga nåt om...så ett uppvisande papper är ju ingen garanti i allafall.
 

inte du kommunen

Skrivet av  fd dagmamma
körde ditt personnr vid anställning inget du ens märket, om det hade varit något problem hade du fått förklara ev domar mm , om du har tex en parkerings bot eller dyl hör dom nog inte av sig, Så när det gäller dagmammorna så visst kontroleras alla i alla sv kommuner Alla dagmammor dagisfröknar går under barnomsorgen och omfattas av samma anställningsregler Dock kollas inte dagmammors hemvarande inte heller vaktmästare på dagis kokerskor mm Jätte bra att du frågar igen tar illa upp tvärtom.
 

Artiklar från Familjeliv