Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderar på dagmamma

Skrivet av Martina
Vi ska börja jobba snart, min man och jag, och vi funderar på vilken omsorgsform vi ska välja. Min man tycker att dagmamma låter bäst, och jag är lite tveksam, mest för att jag inte känner nån i Stockholm som har haft sina barn hos dagmamma.

Jag vet att det diskuterats fram och tillbaka här på sajten med för- och nackdelar med dagmamma, men jag skulle speciellt vilja höra några stockholmare som haft dagmamma berätta om sina positiva och negativa erfarenheter. Det vore intressant att höra dagmammor i Stockholm berätta också. Vad var bra och vad var dåligt? Vad gjorde ni när dagmamman var sjuk? Kom barnen ut ordentligt? Vad händer om vi inte tycker om dagmamman eller är överens om hennes aktiviteter eller sätt att vara med barnen? Hur många barn hade dagmamman och i vilka åldrar?

Finns det nån stockholmare som har haft privat dagmamma? Hur kommer man i kontakt med dem? Vad betalar man?

Många frågor. Hoppas att ni har tid att svara och ge lite tips på vägen.
Svar på tråden: Funderar på dagmamma

Dagmamma i Sthlm

Skrivet av  Esther
Vi har dagmamma åt vår snart 2åriga dotter (vi bor på Ekerö). Hon är privat men arbetar åt kommunen, i vår kommun finns inga kommunala dagmammor. Kommunen borde ha en lista över alla dagammor som finns (kommunala eller privata) i kommunen. Man betalar till kommunen och har alltså maxtaxa precis som på dagis. Om du men privat menar svart så vet jag inte...

Vår dagmamma är jättebra! Hon är ute mycket med dem, så snart det blir lite varmare så kommer de att vara ute hela dagarna. Barnen sover ute i vagnar varje dag. Hon bor i en stor villa med stor naturtomt och det kommer att vara naturligt för dem att gå ut.

Om dagmamman är sjuk får man VABa - men kommunen har nog skyldighet att fixa en vikarie. Många dagmammor har dock sammarbete med andra dagmammor som hoppar in. Vår har dock inte det - något som jag inte tycker är negativt faktiskt. Gillar inte att Lova skulle vara nån annanstans ibland.

Vår dagmamma är nyinflyttad och har därför bara barn i samma ålder som Lova (dvs alla är födda 02). Totalt 3, 2 flickor och 1 pojke. I augusti börjar 1 flicka och 1 pojke till också födda 02. Funkar jättebra - de har väldigt roligt tillsammans.

Ring runt och hälsa på ett par olika i ert område. Då får ni ju se vad de gör, hur det ser ut, vad hon lagar för mat och prata om vad hon har för åsikter om det mesta.
 

Här hittar du dagmammorna

Skrivet av  Sofia
Gå in på www.stockholm.se

Tryck på "service" och sedan "barnomsorg"

Därefter går du till "familjedaghem". Då får du upp en sida där du till vänster har en kolumn "hitta din servie". Klicka på familjedaghem igen.

Du kommer då få upp ett nytt fönster där du fyller i ett formulär med frågor kring önskad stadsdel osv...
Skriv in önskade val - så får du upp de privata och kommunala dagmammorna i din stadsdelsnämnd.

I Stockholmskommun har de privata dagmammorna ingen kommunalt ordnad omsorg om de blir sjuka. Många privata anordare jobbar dock i team och träder in för varandra om någon blir sjuk.
Om dagmamman är ensam i sitt område så kan du få "vabba" om dagmamman blir sjuk. Då träder f-kassan in och ersätter dig för att du får vara hemma.

De privata dagmammorna måste följa kommunens taxa. Dvs maxtaxan gäller även hos dem.

Det är svårt att svara på hur familjedaghemmen generellt fungerar. Det du kan vara säker på är att det privata familjedaghemmet regelbundet blir kontrollerat av utbildningsförvaltningen.

Du kan också vara säker på att du får en mer personlig omvårdnad, eftersom det är en vuxen som tar hand om ditt barn hela dagen. Likaså vet du att du väljer en betydligt mindre barngrupp än på daghemmen.

Att välja dagmamma handlar mycket om personkemi.
Besök dagmamman - gärna flera ggr. Inte bara hemma hos henne, utan gärna i lekparken osv...

Bäst för alla parter är om ni föräldrar aktivit väljer dagmamman, och inte ser familjedaghemmet som något man utnyttjar medan man står i kö till en åtråvärd dagisplats, eller flyr ifrån en misslyckad dagisinvänjning.

Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  Martina
Tack Esther och Sofia för svaren. Vi kommer nog att försöka hitta en dagmamma. Efter rundvandring på dagis känns dagmamma som ett bättre alternativ om vi hittar en bra.

 

Artiklar från Familjeliv