Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

pedagogiken

Skrivet av Marielle
Jag funderar lite på vad ni som väljer dagmamma tänker på när ni väljer?
Vad jag förstått så är pedagogiken hos dagmamma liksom att dom ska få vara med på vardaglliga saker, laga mat, baka, tvätta, va ute i trädgården och leka, följa med till affären, träffa andra vuxna och barn, ja sånt som en vanlig familj gör?
Har jag fel?
Nu ska de självfallet inte tvätta och laga mat hela dagarna, men att sånt ska ingå iaf?
Leken är ju det viktigaste i ett barns uppväxt.
Tänkter jag fel, känns som om alla tycker att allt ska vara så pedagogiskt hela tiden och att barnen ska i princip kunna läsa och skriva när det börjar skolan.
Jag tycker no det är minst lika viktigt att dom får vara med och lära sig att hjälpa till m ed hushållssysslor o så?
Trodde det var lite det det gick ut på när man valt dagmamma men när jag diskuterar detta med mina bekanta så tycks vi ha skillda åsikter
Svar på tråden: pedagogiken

Jaa du...

Skrivet av  Maria
Tog fram min Focus och läste i den vad pedagogik står för... Det står:den vetenskap som behandlar den påverkan människor utsätts för i syfte att forma dem i enlighet med samhällets och kulturens mål och värderingar.
Det handlar inte om att man ska lära sej läsa och skriva och kunna gångertabellen när man är fyra år tex. Det handlar om vardagliga ting, samt utveckling. Detta måste man inte vara inom barnomsorgen för att lära sej! (Men det finns barn som lever oerhört torftigt, med föräldrar som inte klarar av att låta sina barn utvecklas. Det finns barn som kommer till skolan och inte kan hålla i en krita, faktiskt. Naturligtvis hoppas man ju att de flesta fångas upp gneom bvc tex när de misstänker att barnen inte får den utveckling de ska ha.)
Väljer man dagmamma vill man kanske ha mer hemmiljö till sin barn. Det är lite lugnare och inte så "stelbent". /dvs man har oftast inte allt minituöst planerat över vad som ska hända under dagen. Inte kan det vara fel att barnen är emd och hänger lite tvätt, nån dagmamma kanske bor i hyreshus ochhar en tvätttid en dag då det inte är så många barn. Det är kanske barn som aldirg sett en tvättstuga förr...Alltså, en erfarenhet av att se nåt nytt. Alla barn har inte en bra hemmiljö. Jag vill dock inte säga nåt illa om dagis, för de gör bra saker där också.
Hos en dagmamma gör man betydligt mer än att vara med att hänga tvätt nån enstka gång. Det är ju inte det som är poängen med dagmamma. Man gör allt det andra också. Målar, klipper o klistrar, lägger pärlbrickor, trär halsband, leker med bilar o dockor, är ute i tärdgården, klättrar lite i träd, rullar i slänten på vår o sommar, åker pulka på vintern osv osv. Allt är utvecklande för barns fin och grovmotorik och för deras livslust och sinnen.
 

Ett bra svar!

Skrivet av  Zoégas
Tänkte precis skriva ungefär detsamma innan jag läste vad du skrivit.

Vår dagmamma (och de andra två hon samarbetar med) lägger stor vikt vid den fria leken och barnens fantasi samtidigt som det spelas mycket spel, målas, leker med lera, klipper och klistrar och allt det där andra. Men det är stor flexibilitet med hänsyn till gruppens storlek, väder osv. De är ute mycket och i alla väder, barnen får bra mat och trivs utmärkt =)

Därmed inte sagt att dagis inte är bra, men jag och min man är själva dagmammebarn så det föll sig så att vi valde det också. Vi bor på landet, så barngruppen är inte så stor här som den kan vara i större städer.
 

Artiklar från Familjeliv