Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Syskon hos samma dagmamma?

Skrivet av Selma
Har satt sonen i kö hos samma dagmamma som dottern, men när jag talar om det rynkar många på pannan och tycker att det är lite konstigt, och att syskon behöver vara ifrån varandra. Hur har ni resonerat här?
(även på förskola/dagis).
Svar på tråden: Syskon hos samma dagmamma?

Bägge våra barn går hos

Skrivet av  Zoégas
samma dagmamma, det ger ju en trygghet för sonen att ha syrran där också, inskolningen av honom gick bra när han såg hur hon studsade in och gjorde sig hemmastadd.

Visst kan syskon behöva sära på sig, vi gör det ofta men då kan det handla om att jag går och handlar och bara tar den ena med mig eller att maken åker och handlar på brädgården och tar den stora med sig. Ibland går dottern och leker hos en kompis och då har jag ju sonen hemma själv, det löser sig självmant det där. Men hos dagmamman eller dagiset är det ju en trygghet att de har varandra.
 

Vi..

Skrivet av  J + 2 pojkar
satte båda våra pojkar hos samma dagmamma och det funkar kanonbra!
 

Tycker inte det är ett dugg konstigt

Skrivet av  Jessica v 27 & Sebastian f 010625
Tycker det är mer konstigt om man skulle välja olika dagis/dagmammor till sina barn, vem har lust att flänga runt på femtioelva ställen och lämna och hämta sina barn?
Hos en dagmamma blir det ju så att barnen går tillsammans men på dagis kanske de är på olika avdelningar om det skiljer i ålder.
Jag har jobbat på dagis en gång i tiden och på min avdelning var det flera barn som var syskon med varandra utan "problem".
 

Våra barn kommer inte gå hos

Skrivet av  Svammelmamma
dagmamman båda två. Fast det har inget med att de ska delas på att göra utan det blir bäst så anser vi, så som gruppen kommer se ut i höst. Stora tjejen som blir 5 kommer börja på dagis då, och lillasyster 3 börjar hos dagmamman. Hon bor dock granne med dagis så det blir inte långt mellan...(att lillasyster inte sätts på dagis oxå beror på att hon pga sjukdomsbeh. är inf.känslig och då är den mindre gruppen att föredra för hennes del...)
 

Vi kommer

Skrivet av  Esther m. Lova maj02
definitivt att vilja ha Lovas (eventuella ;-)) syskon hos "vår" dagmamma också. På många dagis har de ju syskongrupper och då är de ju också tillsammans hela dagarn?
 

Tack för svaren,

Skrivet av  Selma
fick höra idag att troligen så kommer sonen att få vara hos samma dagmamma, och hon har bara positiva erfarenheter av sånt. Han kommer att bli lillkillen, de andra barnen är lika gamla alla 4, men då blir han nog lite bortskämd kanske.
 

Absolut ska

Skrivet av  Ita
väl syskon kunna vara hos samma dagmamma precis som de går på syskongrupp på dagis.

Har också min son i kö till storasysters dagmamma.
Däremot får vi nog vänta ganska länge innan det blir ledigt där, så i värsta fall får vi nöja oss med en annan i samma dagmammegrupp.

Vi älskar dagmamman och helhetsgruppen är jättebra. Varför ska man inte kunna ha syskon tillsammans? Det är ju lite sårbart med just dagmammor om kemin inte stämmer, därför tycker jag att man skall välja samma om man tycker det.

Stå på dig!
 

självklart tillsammamns

Skrivet av  moa
om det inte är syskon indelat på förskolan.
men annars brukar man ha samma dm eller förskola.
 

Artiklar från Familjeliv