Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur många barn?

Skrivet av Funderande mamma
Hej!

Vi har möjlighet till plats hos en trevlig och lugn dagmamma till vår son som snart är 2½. Men jag tycker det lite väl många barn hos henne - 9st med vår son. Är detta rimligt eller i överkant - finns det någon maxgräns? Alla barn är i förskoleåldern.
Svar på tråden: Hur många barn?

Lät mycket

Skrivet av  Ylva m Fredrik
Min dagmamma har 6 barn varav 4 blöjbarn, och det är i överkant. 9 barn låter mycket tycker jag, men de kanske inte är där samtidigt allihop?
 

Finns ingen maxgräns...

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
...dumt nog. Vår dagmamma har just nu 6 barn. Det är fyra treåringar, en tvååring och en 1.5-åring. Inget av barnen går på heltid, tror jag. (sen har hon ett extrabarn en dag i veckan, en ettåring). Det verkar fungera bra mestadels.

I höstas när vi skolade in vår minste kändes det INTE riktigt bra. Då var han ett år och dagmamman hade utöver honom en till ettåring, tre tvååringar och en treåring. Plus ett "extrabarn" en dag i veckan. Det kändes inte som om det funkade 100% bra även om dagmamman är jätteduktig och verkligen gjorde sitt bästa.

När barnen är 1-2 år så är de ju väldigt krävande. Så ju fler riktigt små barn, desto mindre borde gruppen vara, tycker jag. Nio barn låter väldigt mycket, men det är ju stor skillnad om det är mest ettåringar eller 4-5-åringar i gruppen.
 

nej

Skrivet av  mamma A
men i detta fall förskolebarn och de klarar mycket själva, de flesta räknar på ålder. Mindre barn mer krävande, större barn mindre jobb och sedan tiderna styr hur många barn.

Vår DM har 5 stycken + min och inget blöjbarn utan de är mellan 3-6 år sedan har hon 3 egna större barn
 

Oj, det lät mycket

Skrivet av  Selma m Lucas-03 o Emilia-01
Vår dagmamma har sagt att hon högst behöver ta 5 barn, ev 6 om det är lite äldre och inte på heltid. Just nu går där fyra, och hon har inga egna små barn. Funkar jättebra. Jag skulle inte lämna till någon med 9 barn utan att ta reda på hur hon löser saker och ting praktiskt, tex vid mat, vila, blöjbyten, utgång, träffar med andra dagmammor osv.
 

Har du sett deras schema?

Skrivet av  Anna-Maria
Dotterns extradagmamma har också "massor" av barn...på pappret. Många är där halva dagen, andra kommer efter skolan, vissa går bara några dagar i veckan.
Summa summarum så har dagmamman max 5 barn hos sig samtidigt och då är två av dem sex år.

Fråga du din sons dagmamma hur många barn som är där samtidigt och vad de gör då. Jag har mycket svårt att tro att hon skulle ha 9 heltidare hos sig.
 

Artiklar från Familjeliv