Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska vi göra???

Skrivet av behöver råd!
Jag är just nu mammaledig med min yngsta dotter som är 5,5 mån. Vår stora flicka (2,5 år) är också hemma med oss. Hon gick på dagis 2 mån innan lillasyster föddes men eftersom hon aldrig trivdes riktigt bra så valde vi att låta henne sluta och istället vara hemma med oss. Hade hon trivts och tyckt att det var roligt så hade hon fått gå kvar 15 tim/v. Men det är SÅ skönt att ha henne hemma. Skulle känts fel att gå och lämna henne på dagis när jag ändå är hemma.
När hon slutade så sa många (tex personalen) att det vore nog bra för henne att börja igen nu i höst när hon nästan är 3 år. För då kommer hon ha behov av att träffa andra barn, komma hemifrån lite osv. Så vi har sökt en plats till henne i aug. Fast hos dagmamma (som vi egentligen ville haft från början, en granne till oss som vi även känner lite privat). Tror att hon kommer trivas bättre hos dagmamma än på dagis. Men, nu till problemet... Jag vet inte om jag vill att hon ska börja nu i höst. Det känns lite konstigt att skola in henne nu när jag ändå är hemma. Och barn träffar hon ju ändå. Vi går till öppna förskolan 1-2 grr/v, är ute och leker med alla dagbarnen på gården nästan varje dag och vi träffar många kompisar med jämnåriga barn. Så för den sakens skull tror jag inte att det är nödvändigt att hon börjar.
Vår lilla dotter ska få börja hos samma dagmamma (om vi nu får henne men det verkar så) i augusti nästa år då hon nästan är 2 år. Så antingen får storasyster börja 15 tim/v nu i höst eller så får båda börja samtidigt nästa höst. Men då är storasyster nästan 4 år! Hon kanske "behöver" komma dit lite tidigare? Eller tar hon skada av att vara hemma så länge tror ni? Just nu går det ju bra att gå till öppna förskolan med henne för det är många barn i hennes ålder där men det är inte så många barn i 3-4-årsåldern. De flesta är ju dagis då.
Om hon börjar hos dagmamman nu i höst,så är ju en fördel att lillasyster får "förtur" sen när det är hennes tur att börja.
Men jag vet inte alls hur vi ska göra? Hur skulle ni gjort? För min egen del så har jag henne gärna hemma eftersom ändå jag och lillasyster är hemma men hon skulle säkert tycka det var roligt hos dagmamman också. Och det rör ju sig bara om 15 tim/v. Fast, som min sambo säger på skämt, det räcker ju att vi går ut på gården så träffar vi ju dagmamman och hennes barn (och vi leker ute med dem nästan varje dag) och då sparar vi 700 kr/mån.( Fast pengarna spelar ju mindre roll...)
Vad tycker ni? Ska hon få börja nu i höst när hon är 3 år eller ska vi låta båda två börja samtidigt nästa höst?
Svar på tråden: Hur ska vi göra???

vänta

Skrivet av  moa
låt dom börja tillsammans,du verkar vilja det och då är det bäst för alla.hon träffar ju andra barn när ni är hemma.
spara pengarna i stället.
 

jag tycker..

Skrivet av  lena med 99@ och 02@
att hon ska börja hos dagmamman i augusti,det är bra tror jag att hon får vara i från dig en stund,inte för att jag tror att hon inte trivs,
men det kan vara bra att lära sig saker från nån annan vuxen.
min 99 gick 15 tim hos sin dagmamma när 02 an kom och jag tyckte det var lite skönt att bara få rå om den nya lilla.
plus att min stora stormtrivdes .
ja det är vad jag tror,hoppas att du hittar en lösning som känns rätt.

ha det lena med 99@ och 02@
 

Jag valde det pga.

Skrivet av  J + 2 pojkar
alltså att låta dem börja hos en dagmamma tillsammans samtidigt!

Jag kände precis som du att det var skönt att ha barn1 hemma då man själv var hemma hela dagarna!

Hoppas att du får många fler råd och att du gör vad som känns bäst för dig och din dotter!!!
 

förr fick man inte ha barnen kvar om man var mamma

Skrivet av  moa
då, gick det ingen nöd på barnen.
eftersom hon träffar barn om dagarna,så får hon den biten.
var hemma och njut tillsammans.
om du känner att du gjort fel kan du alltid söka plats i jan men det tror jag inte du kommer att tycka.
så låt hon vara hemma.
 

oj det blev ett konstigt nick

Skrivet av  moster
med barn i knät kan vad som helst hända.
 

Oj....

Skrivet av  Charlotte
skulle vilja svara att hon ska vara hemma lite mer eftersom hon träffar mycket barn ändå, och ni verkar ju trivas med att vara hemma, både du och din dotter. MEN, är du säker att du då får in henne hos dagmamman du vill ha, och systern oxå? Krasst tänkt helt enkelt kanske du ska ta platsen i alla fall? Tar inte ni platsen kanske någon annan tar den?
 

Just min tanke också!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Det är ju inte alls säkert att det finns någon ledig plats alls hos den dagmamman sen när ni väl vill ha den, och extra svårt blir det förstås om ni vill ha två platser på en gång! De lämnar ju knappast en plats "öppen" i ett år utan då får ju något annat barn den platsen.

Om dagmamman vet att hon har två barn som kommer att sluta när ni vill ha plats (t.ex. barn som ska börja lekis då eller flytta någon annanstans) så kanske det är ett alternativ att vänta, men annars får ni kanske ställa in er på att acceptera att barnen får gå någon annanstans om ni väljer att vänta.
 

Tycker det känns som om

Skrivet av  Zoégas
du redan vet hur du vill ha det men vill få lite feedack på ditt beslut =) Ha henne hemma du och skola in henne när lillasyster börjar, som ni säger så träffar ni ju så mycket barn redan!

Om det känns ok för dig att ha henne hemma så gör så, det känns som en bra lösning för er, då du själv har det som förslag!

Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv