Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hurra hurra hurra!

Skrivet av Anna-Bella
Min lillflicka har fått plats hos en drömdagmamma i samma hus vi bor i!! Bättre än vi någonsin kunnat drömma om.

Så här kommer de, min HÖGST PERSONLIGA funderingar kring varför vi INTE vill ha dagis till henne:

(OBSERVERA ATT JAG ÄR ÖVERTYGAD OM ATT DET FINNS BRA DAGIS, DET HÄR ÄR INGEN KRITIK MOT ER SOM VÄLJER DAGIS! Det här skriver jag i ren glädje förstår ni.)

1. Hemmiljö. Jag tror det är naturligare att vistas i någons hem, det blir automatiskt tryggare.

2. Små grupper. Med bara 5 barn har dagmamman tid att se alla barnen och ägna omsorg åt dem som behöver det.

3. Betydligt lägre ljudnivå!

4. Ansvar. De leksaker barnen använder tillhör någon, och man lär sig respektera detta. Det är inte den som skriker högst som får mest.

5. Mindre smittorisk i förkylningstider med färre barn.

6. Blandade åldrar i gruppen är naturligare likt en syskongrupp. De större får växa i uppgiften att ibland hjälpa de små, att visa hur man gör saker och bli en smula beundrade är nog så viktigt. De små får vara små och inte snabbt lära sig att hävda sig bland 20 andra lika gamla småttingar.

7. När de går ut tillsammans är de inte lössläppt i inhängnat område och kan rusa runt utan en tanke, utan de lär sig att hålla ett öga på var gruppen är, hur långt man får gå och så småningom röra sig i trafiken

8. Ingen personalomsättning.

9. Det är samma person som tar emot på morgonen som avslutar dagen - jag som förälder vet att hon är med hela dagen och vet hur X har sovit, ätit etc.

10. Jag har stora möjligheter att påverka vad min dotter får att äta, eftersom all mat lagas på plats. Viktigt, eftersom maten är en smula krånglig för oss.

Har jag glömt något? Fyll gärna på!
Svar på tråden: Hurra hurra hurra!

instämmer precis...imt

Skrivet av  mamma A
.
 

UNDERBART!!!

Skrivet av  Mia
Grattis till platsen!!! Jag har tvekat själv när det gäller dagis/dagmamma, men nu är jag helt säker tack vare ditt inlägg! Det blir dagmamma för oss!
Mia
 

Vad kul att få påverka positivt! imt

Skrivet av  Anna-Bella
lll
 

Va kul!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Jag håller med om det mesta du skriver. Här är det tyvärr dock så att dagmammorna ofta mest har de allra minsta barnen. Så åldersfördelningen har inte precis varit som du beskriver. Nu börjar mina barns grupp dock "arta till sig" i takt med att barnen blir äldre. I höstas verkade det jobbigt för dagmamman med en treåring (nyss fyllt tre), tre tvååringar och två ettåringar... Att ha bara fem barn i gruppen låter ju bra men vår dagmamma har haft NIO barn som mest sen min äldste började där... nu har hon "bara" sex barn.

Jag har tyvärr inte märkt att mina barn skulle klara sig bättre från förkylningar osv än barn på dagis. Flera barn har ju äldre syskon som går i skolan och dagisbarn som kompisar på hemmaplan... så nog blir vi lika smittade som alla andra! (dessutom umgås dagmammorna här i området med varandra och tar ut sina barngrupper på utflykter till skogen t.ex. och fikar hemma hos varandra. Jättebra, men det innebär ju att de träffar väldigt många snoriga barn :-)

Vi har inte mycket chans att påverka maten som serveras, dagmamman har ju fullt upp att öht lyckas laga lunch med så många småbarn i gruppen! Det blir inga långkok eller delikatesser men det förstår jag mycket väl. Självklart tar hon hänsyn till allergier osv men i övrigt lagar hon vad hon vill. Barnen äter eller låter bli - precis som hemma. Bra tycker jag. Hon gör ett jättebra jobb men jag tror säkert att barnen på dagis får minst lika bra mat.

Nu kanske jag låter jättegnällig, men jag tycker att det funkar bra med vår dagmamma. Vi vill inte byta. Hemmiljön, den lilla barngruppen och tryggheten i att ha EN person som tar hand om barnen är guld värt.

Men nog kan jag se nackdelar: att dagmamman har en ledig dag i veckan när vi måste ordna annan barnomsorg är en sak, att barnen måste vara någon annanstans om hon blir sjuk är en annan nackdel, att det ibland kan vara väldigt svårt att framföra kritik mot hennes rutiner är ytterligare en sak... (det är mycket lättare att ifrågasätta rutinerna på ett dagis tror jag, det blir mycket mindre personligt).

När barnen blir lite större så tror jag att man ofta har betydligt mer pedagogisk verksamhet på dagis än vad många dagmammor har. Det kan man förstås väga upp genom att t.ex. pyssla, läsa och prata mycket med barnen hemma, men det är ju inte alla föräldrar som har tid till det (om barnen t.ex. går heltid i barnomsorg så blir det ju inte mycket hemmatid under vardagarna).

Så, sammantaget tror jag att det beror väldigt mycket på hur ens egna förutsättningar ser ut vad som är bäst!
 

Härligt!

Skrivet av  AnnSofie m Saga
Vad skönt för er!

Håller med dig i det du skriver, och hoppas nu själv på att dotter ska få börja hos dagmamma. Men mest troligt blir det ett dagis... *suck*

 

Hejsan!

Skrivet av  Majsan70
Ja du jag kan inte annat än at hålla med dig.
Jaghar erfarenhet av både dagis o dagmamma och precis som du är dagmamma för mif det bättre alternativet av alla de skäl du nämnt ovan.

KOmmer inte på några andra just nu. Vår dotter kommer att börja hos sin dagmamma vid ett års ålder och hon är en helt underbar person. Vi är mycket tacksamma att detta alternativet finns.
 

Grattis!

Skrivet av  Jessica
Har själv haft 3 olika dagmammor till mina barn ( den första var tvungen att sluta pga skillsmässa) den andra flyttade vi ifrån när vi bytter ort. Den tredje har de nu. ALLA HAR VARIT LIKA FANTASTISKA!!!
Jag kan inte förstå att det talas så tyst om dessa vardagens hjältinnor. Jag blir nästan tårögd bara jag tänker på vilket enormt engagemang dessa kvinnor har som tar hand om mina/våra barn. Vilka hjältar!
Jag kan inte annat än gratulera dina barn (för det är ju ändå dem det handlar om i första hand) till sin nya dagmamma.
 

Artiklar från Familjeliv