Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inte så många dagmammor på Söder i STHLM :(

Skrivet av Anna m Vilhelm
...sade handläggaren på stadsdelsförvaltningen efter att hon i princip hånskrattat åt min önskan... Känns så tråkigt, vill inte lämna min lilla plutt på dagis när han är så liten. Damen sade att det inte är så populärt med dagmammor längre så därför finns det så få... men om det inte vore så populärt så borde det ju inte vara något problem att få en plats ju. Nä, han får nog vara med mormor större delen av dagarna i stället det första året i alla fall. Dagis är säkert jättebra på många vis men inte för ett barn som bara är 1 1/2.

Ville inget särskillt med detta inlägg så tack för att du läste.
Svar på tråden: Inte så många dagmammor på Söder i STHLM :(

Tips!

Skrivet av  Helena
Det finns många föräldrakooperativ som har endast en avdelning vilket brukar innebära kring 15 barn och tre heltidspersonal. I en sådan grupp finns det sällan mer än tre-fyra barn i tvåårsåldern och yngre så det passade perfekt för oss och våra barn. De har verkligen blivit sedda, både av personalen och av de äldre barnen!
 

Hitta dagmamma...

Skrivet av  Heléne
Stockholma Stad har helt riktigt inte så många anställda kommunala dagmammor längre i någon stadsdel. Däremot finns det en hel del privata dagmammor. Många gånger är de erfarna dagmammor som kommunen bortrationaliserat i sin spariver genom åren. Jag tycker att du skall kolla in din stadsdels hemsida (klicka in dig på www.stockholm.se och länka dig till din egen stadsdel. Där väljer du barnomsorg i vänstra hörnet och går vidare till Familjedaghem. Sedan kan du välja att kolla in alla s.k enskilt drivna familjedaghem.
De privata dagmammornas huvudman och kontrollmyndighet är utbildningsförvaltningen i staden, samma som de kommunala mammorna. Barnen i enskilt driven barnomsorg är på samma sätt försäkrade via Staden som de kommunala. Skillnaderna är faktiskt mycket små. Den enda skillnaden är att de kommunala dagmammorna lyder under ett kollektivavtal som tvingar dem att ta ut sin övertid varje månad. Detta innebär att andra kommunala mammor i ett nätverk tar hand om ditt barn en vecka per månad då din mamma är ledig. Denna övertid får mammorna eftersom de måste ha öppet från 06.30-18.00. Det blir faktiskt 11,5 tim/dag utan rast.
Den privata dagmamman kan i viss mån själv bestämma sina öppettider och har bara vikarie vid sjukdom såvida hon har ett nätverk av andra privata mammor (alla har tyvärr inte tillgång till det).
Hoppas du fått veta det du behövde.
Du kan fråga mig mer om du är mera nyfiken. Jag kommer själv att starta upp ett familjedaghem i början av nästa år (2005).
MVH Heléne
 

Hej heléne

Skrivet av  åsa
hej,
jag funderar på att starta upp ett familjedaghem tilll våren 2005 jag med.
Har dock inte kommit lika långt som dina tankar vad jag kan tro.
Men skulle vara hemskt glad om jag kunde få mejla dig några frågor.
Min mejl är
[email protected]
Mvh åsa
 

Jo då...

Skrivet av  Läsare
Det var/ är en stor efterfrågan på dagmammor på Söder.

Vi var ganska många under en period i mitten på 90-talet. Ffa var vi många som var privata med egen firma.

När de privata dagmammorna fördes över från stadsdelsnämnderna till utbildningsförvaltningen så försämrades villkoren över en natt.
Dels kom maxtaxan som slog undan ekonomin för många. Dels fick vi "handläggare" som inte hade en susning om vad det innebar att vara ensamarbetande dagmamma.

Samtidigt togs i princip allt stöd och alla hjälpinsatser kring barnen bort. Istället skulle de privata dagmammorna köpa dessa tjänster från kommunen. Till horibla kostnader.

Vi var många som slog igen samtidigt kring milleniumskiftet och åren efter.

Till mig ringer det fortfarande ca 1-2 familjer i veckan och söker plats. Det är nu över 2 år sedan jag stängde...
Det säger en del om efterfrågan...eller hur?
 

Artiklar från Familjeliv