Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I valet och kvalet...

Skrivet av Mamma E
Nu är det hög tid för mig att välja barnomsorg till sonen och jag vet inte om jag ska välja dagis eller dagmamma..

Vad var det som avgjorde att ni valde dagmamma till ert barn?

Svar på tråden: I valet och kvalet...

Vår UNDERBARA dagmamma!

Skrivet av  Sabina i VästerHaninge
Min dotter har, 19 månader gammal, har nu gått färdigt inskolningen hos sin dagmamma. Och jag är så tacksam att hon fick en plats där! För oss är fördelarna många, jag ska försöka lista dem här:

Jag känner dagmamman, och litar på henne. Jag vet att det är hon som tar hand om min flicka, det är henne min flicka är med hela dagen så hon vet vad som händer. Både vad gäller sömn, mat och allt annat.

Dagmamman jobbar i ett nätverk, de är 5 dagmammor i området som har mycket gemensamma aktiviteter och en lokal de träffas i med alla barnen en gång/v. Så barnen har tryggheten i den lilla "egna" gruppen, samtidigt som de får möjlighet att träffa andra barn ofta.

Vikariesystem gör att en dagmammas barn kan delas upp i andra gruppen om hon blir sjuk, så systemet är inte så sårbart som det annars blir med en "ensam" dagmamma.

Jag tycker om att min flicka vistas i hemmiljö, i en liten barngrupp med blandade åldrar. Det är mer naturligt anser jag, liknar mer en syskongrupp. Och det är inte så att den som skriker högst får uppmärksamheten, som det ibland är på dagis.

Lägre ljudnivå. Det är bara 5 barn i gruppen, 2 stycken blöjbarn och 3 st större barn. När de små sover middag får de större pyssla och göra sådant som de små inte kan vara med på (pärlor etc.).

Dagmamman är inte minutpetig med tiden. På en del dagis kan det vara så att om man hämtar en halvtimme senaren än överenskommet enl kontrakt en dag, måste man hämta en halvtimme tidigare nästa dag ...

Dagmammorna utbildas kontinuerligt, bl a i första hjälpen, hitta vilse, pedagogik m.m, m.m.

Det är mycket roliga aktiviteter för hela familjen inom denna barnomsorg, alltifrån middagar till skogsutflykter och allt möjligt. Det är roligt att umgås med andra familjer, speciellt när man är nyinflyttad.

En dagmamma som jag dessutom vet sade upp sig från sitt andra jobb (försäkringsmäklare) för att bli dagmamma och ta emot barn i sitt eget hem, kan man vara säker på är ganska motiverad. Hon är dessutom lite äldre, i 40-årsåldern vilket jag tycker känns tryggt.

Det var lite om fördelarna för min familj att ha flickan hos dagmamma. Dagis tror jag över huvud taget inte på, även om det säkert finns bra dagis. Men jag ser det som en konstruerad miljö.

Hos dagmamman lär sig barnen respekt; vistas man hemma hos någon skriker man inte och springer inte omkring hejdlöst. Busar gör man ute. Alla leksaker tillhör någon, de tar tidigt ansvar.

I området finns många lekparker, och dagmammorna går runt till de olika parkerna och träffas ofta där med barnen. Omväxling och stimulans.

Jag har stor möjlighet att påverka maten, eftersom hon lagar all mat själv.

Sist vill jag tillägga att inskolningen endast tog en vecka, för Lillan känner sig trygg där. Och då är det ändå en flicka som aldrig tidigare har haft barnvakt, utan alltid varit med mamma och pappa.

Dessutom tycker jag SJÄLV mycket om dagmamman, vi är ganska lika i mångt och mycket vilket synnerligen bidragit till att vi valt henne.

Har jag glömt något? Påminn mig gärna om jag missat några fördelar. För det har jag säkert :o)
 

Ville slippa stora grupper

Skrivet av  Susanne m Axel 03 o Clara 01
Vi valde dagmamma tillv år son (som nu är tre) för att vi tyckte att han var för liten för det stök sombli i stora barngrupper. Dagmamma kändes mer lagom. I princip varje dag träffas flera dagmammaor med barn på olika aktiviteter eller helt enkelt för att vara ute och leka, men sedan går var och en hem till sitt för att äta och sova.

Det är toppen med dagmamma!
 

Barngrupperna och den personliga kontakten

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Sedan att hon bor i samma radhusområde är bara plus. *L* Vår dagmamma har jobbat i många år och har gott rykte även bland gamla dagmammor (känner några som tidigare jobbat som dagmammor i samma område). Henns barngrupp är stabil. Inget barn har slutat där innan de blir för gamla.

Barngrupperna var en stor del. På dagis så spelar det inte så stor roll om de är 1 personal på 5 barn om de ska ha 25 barn i samma stora rum.

Jag har haft dagmamma till mina båda större. Dottern gick öven en period på dagis och öven om jag var nöjd med dagiset så är dagmamma en helt egen klass för sig.

När vår dagmamma är ledig eller sjuk så får sonen gå till nån av de 3 andra dagmammorna i samma arbetslag. Arbetslaget träffas i princip varje dag så det brukar gå bra. Sonen var för första gången hos sin vikariedagmamma idag och hon sade att han lika gärna hade kunnat gå hos henne i 3 år för det hade gått så himla bra så ingen hade kunnat tro att det var hans första dag.

Dagmammorna i arbetslaget är ute massor. Sommar som vinter. De gör aktiviteter ihop. En dag i veckan är de i skogen med alla barnen. De går till olika lekparker och leker.

Bara som kuriosa så bor jag med i Västerhaninge som Sabina här ovanför gör. *L*
 

Artiklar från Familjeliv