Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matfråga

Skrivet av Ankan&Eric020118&Elias040130
Elias vill inte äta matpure´,gröt går bra ibland... Har ni tips?

Hur gjorde ni då ni börja med välling,ni som ammar? Tänkte han skulle bli mättare av det och sova fler timmar i sträck på natten. Jag blandade bröstmjölk med välling ikväll men han verkar få ont i magen? Har ni tips?

Tack för att ni finns.
Svar på tråden: Matfråga

Halloj

Skrivet av  Ullis me Tova 01 & Neo 12/12-03
vi har exakt samma problem med Neo vägrar att äta barnmat, gröt funkar ibland. Men fruktpure och välling funkar jämt även vanlig frukt krånglar han me. Så tips önskas här me
 

Hej du

Skrivet av  Ankan mfl
Ja,jag tycker det är lite stressande att Elias ej vill äta mat men jag har mat så det räcker i tuttarna men han behöver ju komplement*s*. Kan ju inte leva på det enbart. Välling i mugg funka ikväll,men hans mage blir gasig. Då anv vi ändå majsvälling:-( Gröt funkar vissa dar,andra inte. Hipps fruktpure+ yoghurt för 6-8 mån slinker ned men han behöver ju äta annan mat oxå. Vi har tom testat att anv vår egna mat dock utan salt mm men mat är ej så gott. Potmos med leverpastej var ok.
Nu är ju våra killar runda & goa så de lider nog ej av detta problem mer deras mammaor hihi:-)


Ses vi på ÖF i veckan? Jag kommer ev på måndag.Ska få en L&B klädleverans då men vet ej då hon kommer.


Kramizar
 

Hmm..

Skrivet av  Millan m. Liam 0201 & Måns 0401
spånar lite:

** funkar det med fruktpure, kanske går matpuren ned och du varvar den med fruktpure. En sked frukt, en sked mat, osv.
Ibland kan Måns vara på sånt humör, och då får man trixa lite *ler*. En sked frukt, två skedar mat, några klunkar vatten, en sked mat, en sked frukt, och så fortsätter vi.

** Kanske går det lättare om killen får en egen sked att greja med? Låta honom försöka äta själv, och var snabb och stick in din sked i gapet när det öppnas. Det bli ganska kladdigt, men kul!
Sån var min äldsta kille, skulle ha egen sked och äta själv! Men så är han 2,5 nu (ja, som din Eric vet du ju såklart :)) och äter soppan med sked själv, och kinakrubbet skall givetvis intas med pinnar.

** Servera maten i en hög på bordet, så får han greja själv med nävarna. Kladdigt - ja! Men en del får han ju i sig, och lusten kanske väcks.

** har han börjat exprimentera med pincettgreppet ännu? Om han har det kan det vara spännande att få äta små bitar mat själv. Kokta grönsaker, ärtor, majs, potatiskuber. Så småningom små frikadeller?

Måns dricker heller inte välling ännu, eller jo på pipmugg går det bra, men flaskan funkar dåligt.
Får lillkillen ont i magen, så skulle iaf jag vänta med den ett tag.

Annars är ett tips att ha i lite socker i vällingen. Då brukar den gå ned när den smakar sött. Sedan tillsätter man mindre och mindre socker, tills barnet dricker vällingen som den är.
En vän till mig använde detta knep på sin dotter, och det tog bara några dagar så drack hon vällingen som vanligt.

Lycka till!
kram
 

Tillägger:

Skrivet av  Millan m. Liam 0201 & Måns 0401
**serverar du burkmat? Kanske är det hemmalagad han vill ha. Smakrik, kryddad mat! Ganska rinnig konsistens kanske passar. Eller tvärtom - klistrigt tjock?
Eller kanske vill han ha burkmat?

Måns skyr burkmat som pesten, fick smaka för första gången förra helgen då jag jobbade. Det smakade nog för lite, och konsistensen var nog för tjock.

I frysen har jag nu tre favvorätter som Måns gillar, dessa:

Grön pure:
nötkött (tror att jag köpte skivad rostbiff)
lite skivad gul lök
mycket gröna ärtor

Kokade i en kastrull med vatten. Slog av vattnet och mosade ihop med stavmixern tillsammans med creme fraiche (fullfet). Smaksatte med senap och aningens malen svartpeppar. Blir grönt och snyggt! :)

Rosa pure:
nötkött
skivad gul lök
potatis
pytte, pyttelite vitlök

Skar allt i bitar och kokade i vatten. Slog av vattnet och pureade med stavmixern tillsammans med vispgrädde, tomatpure och lite svartpeppar. Härligt rosa!

Gul/brun pure:
nötkött
potatis
morot
ärtor/majs/paprika

Skar i bitar och kokade i vatten. Slog av vattnet och pureade med grädde, provencalska kryddor och peppar.

Givetvis kan man ju använda kokspadet istället för creme fraiche/grädde för att späda om man vill. Tillsatte dessutom en klick extra fett i varje pure.
 

Artiklar från Familjeliv