Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten undran...

Skrivet av Ankan &Eric020118&Elias040130
Hur många bebisar sover hela natten nu?
Elias vaknar 1-2 ggr per natt o vill amma:-)
Svar på tråden: En liten undran...

Iza har

Skrivet av  Jennie & Izabella
sovit hela nätter sen hon var ca 3 månader.
 

Inte just nu..

Skrivet av  Millan m. Liam 0201 & Måns 0401
Måns vaknar och äter 1gång per natt, ibland kan han stöka lite grann utöver detta.

För nån månad sedan sov han hela nätter *drömmer mig tillbaka*.

Men jag tror att det är tillfälligt, det går så fort i utvecklingen just nu för Måns.

kram
 

Jacob har sovit

Skrivet av  Fanny m Jacob 040121
hela nätter sen han var typ 2 månader. Med hela nätter menar jag sova typ åtta-nio på kvällen till fem på morgonen. Mot slutet av amningen, när jag bara ammade på morgonen, sov han åtta till åtta.

Just nu sover han lite oroligt för han är förkyld. Jag slutade amma för 2 månader sen, men vi ger aldrig välling om och när han vaknar på natten, då funkar det alltid med napp och lite klappar och lugnt prat. Ibland undrar jag vad jag har gjort för att förtjäna ett sånt snällt barn. Vet att andra har det skitjobbigt. Men det är väl bara att tacka och ta emot antar jag. Det verkar vara jättejätteindividuellt och inget man ska jämföra, även om det är frestande, precis som med alla andra framsteg (och baksteg!!!!).

*kram*
 

Hampus brukar sova

Skrivet av  kajsa med Hampus
hela nätter, men just nu när han är förkyld vaknar till under natten.
 

Tilde vaknar

Skrivet av  A.med Tilde
nästan aldrig på nätterna och gör hon det så somnar hon snabbt om. Hon har varit en riktig sömntuta ända sedan hon föddes och skött sin sömn exemplariskt :)
Tidigare vaknade hon någon/några ggr varje natt för att ammas, men eftersom hon låg i min säng så märkte jag knappt av det.
 

Inte Lukas

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Lukas vaknar 1-3 ggr per natt.
Förut ammade jag honom på natten, men vi försöker bryta det här beteendet nu så Henrik tar Lukas på natten och söver om honom.
Det funkar bra...tyvärr somnar han inte om själv än.
 

Elias sover inte hela natten

Skrivet av  Linnéa m. Isak 011110 & Elias 040207
Han vaknar 1-3 gånger och vill amma
 

Våra grabbar sover

Skrivet av  Mia m Jerry & Sebastian
mellan ca kl 19.30 och till mellan 4.00-6.30 och har gjort så sedan de var 3 månader. Det är jättebra tycker jag. Men, jag har tyckt det varit jobbigt den tid då de alltid vaknade vid 4! Nu är det närmare 6-tiden.

Ha det så bra!

Mia med 2
 

Min Zebbe beter sej som en nyfödd

Skrivet av  Nilla m.Alexandra0105 & Zebastian031205
fortfarande,vaknar hur många gånger som helst,känns totalt hopplöst!
 

Johanna sover hela natten 19-07. *imt*

Skrivet av  Eva med Amanada 020411 + Johanna 031229
.
 

Hur gör du?

Skrivet av  ::Mini-Anna:: Övertrött nuförtiden...
Har du gjort något för att fåhenne att sova så eller har det kommit av sig självt?
Låter helt underbart i mina ögon...
 

Vi har inte gjort något

Skrivet av  Eva med Amanada 020411 + Johanna 031229
särsklilt. Hon började ganska tidigt med att sova hela nätter. Hon äter jättebra på dagarna, om det kanske har något med det att göra. Hon äter så här på dagarna:

07.00: Frukost - drygt 1 portion gröt + fruktpuré, vatten att dricka. I bland lite smörgås också.

11.00: Lunch - 1 8-månaders burk, ev lite frukt eller fruktpuré, vatten att dricka.

13.30-14.00: Mellis - 1 8-månaders burk innehållande yoghurt + frukt eller en delikatessyoghurt.

16.30-17.00: Middag - 1 8-månaders burk, vatten att dricka.

18.45: Kvällsmål - 200 - 270 ml välling.

Hon sover i sin säng i eget rum och blir inte störd av oss. Kanske det också kan bidra till att hon sover bättre.
 

Edwin

Skrivet av  Kat med Edwin 031231
vaknar säkert 4-5 ggr varav 1 ggr för att äta .. det känns dock som om han äter 2 ggr på natten för han äter ofta sin morgonvälling runt 05.00. Man är ju helt slut när man vaknar men det går väl över ....
 

Vaknar mellan 5-7 ggr/natt

Skrivet av  ::Mini-Anna:: Övertrött nuförtiden...
inte helt kul. Oftast vill han amma då, men ibland somnar han efter 5 sugtag, så egentligen är han ju inte hungrig. Vet inte vad vi ska göra för att bryta den onda cirkeln...
 

1 gång per natt men...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...nu dom senaste nätterna har hon börjat vakna allt senare på morgonen för att vilja ha sitt "nattmål". Imorse vaknade hon 05.30 och ville ha sin välling och då har hon i princip sovit hela natten utan att äta tycker jag. Hon fick sista målet vid kl. 21.00. igår kväll.

Vi får väl se vad som händer med vårat nattmål... = )

Kram
 

Ja

Skrivet av  Ingela m Elias 020131 & Alvin 040102
efter att Alvin velat amma varje/varannan timme i månader och mamma är helt slut så körde jag den tuffa varianten och bara tröstade honom i sängen utan att ta upp honom och ge honom mat.
Med dom låren behöver han ju inte äta på nätterna längre. *s*

Efter två nätter så började han sova ca 19 - 06 varje natt och mamma fick sova igen *skööönt*

I samma veva började han sova middag bara en gång per dag oxå.

Men nu har en förkylning sabbat allt igen och mamma får ligga sömnlös med en snörvlande Alvin i sin säng...
 

aha,det är så man ska göra?

Skrivet av  Ankan&Eric020118&Elias040130
Hua jag har försökt men jag vet ej hur länge man kan "vara hård och trösta dem till sömsn igen" Hur gjorde du?
 

Det gick lättare än jag trodde

Skrivet av  Ingela m Elias 020131 & Alvin 040102
när han vaknade och var ledsen så stod jag brevid sängen och vaggade och strök honom på huvudet och pratade lugnande.

När han blev jätteledsen tog jag upp honom i famnen en stund men la ner honom igen när han lugnat sig.
I med nappen och vyssa och klappa.
Jag försökte ge honom lite vatten men det nobbade han helt.

Ibland la jag mig i sängen och lät honom ligga någon minut och då gick det bättre att lugna honom sen.

Så gjorde jag varje gång han vaknade (vilket var ofta)och tredje natten så sov han hela natten! Sköönt, för man orkar inte med om man inte får sova på nätterna!

Det gäller att inte ge sig för det utnyttjar dom små rackarna direkt...

Kram på dig och lycka till
 

Oftast en gång

Skrivet av  Nina med Johan 5/4-02 och Dani 21/12-03
per natt allt mellan 23.30 och 5.30, men oftast vid 5-5.30-tiden. 5.30 verkar för övrigt vara en "magisk" tid, för då vaknar hon ofta även om hon ammat en gång tidigare på natten. Hon somnar oftast om efter morgonamningen och sover till ca 7. Somnar 19.30.
 

Tuva Li

Skrivet av  linda med Tuva Li 1/1 -04
tuva har sovit hela nätterna i ca en vecka nu sedan vi kommit igång med 5 min metoden. i samma veva bestämde jag mig för att sluta amma på natten också så jag vet inte om det hjälpte till också.
 

Ella...

Skrivet av  NenNa m Ella 040110 + -98, -00
...vakar inte så länge hon får mat vid tresnåret och vid sexsnåret. Och sedan är det ju morgon!
 

5-15 ggr

Skrivet av  Maria m Olivia 040104
per natt vaknar Olivia och har nog aldrig sovit en hel natt.. Inte ens på BB sov hon :-(

Börjar bli smått desperat efter att få sova..men det vänder väl nån gång!!
 

Jesper

Skrivet av  Anna m Jesper 031220
sover från ca 19.30-20 till kl 8 på morgonen och har gjort ett tag,så Skönt!!
 

Artiklar från Familjeliv