Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

problem att sova

Skrivet av sofhia+fredrik 21/11-03
Vi har inte sovit en natt sedan Fredrik föddes den 21:a november. Han har ständigt vaknat 2-4 gånger per natt o vill ha mat. Han har även problem att somna på kvällarna, vi har försökt allt, ibland fungerar en metod o sen måste man byta för den går inte efter ett tag. Man är ständigt trött på dagarna...känner sig som en zombie. Vad jag förstått är det fler som har det såhär?

Igår prövade vi fem minuters metoden, han somnade efter 1 timme ungefär med skrik. Men skam den som ger sig, vi skall prova den igen i natt, kanske fungerar den bättre på kvällarn. Om vi lägger honom 19 så sover han vid 20...han e ju så viljestark

Kram alla
Svar på tråden: problem att sova

Styrke kramar

Skrivet av  Anna med Johanna 00 och Elin 04-01-31
Jag tycker det är starkt av er att köra 5 minuters metoden, önskar att jag inte var så mesig. Elin får somna vi bröstet, hon kommer väl fortsätta med det tills hon blir vuxen. Lycka till i kväll, de säger ju att det går bättre och bättre för varje dag.
 

Lite tips kanske..

Skrivet av  Ulrika m. Filip-02 & Alex- 04
Kan du inte göra matningen så smidig som möjligt på natten? Jag vet inte om du ammar på natten men kan du inte amma liggande i sängen.

Jag har gjort så med båda mina barn, ammat liggande, skjutit in spjälsängen precis igemten våran säng så det är lätt att lyfta ur och i utan att gå upp. Om han är ledsen på natten, kan han inte få somna hos er och sedan lyfta över honom?

Måste han äta igentligen på natten, eller är det närheten han söker? Lura honom med natten vid bröstvårtan så han känner lukten men det är ändå nappen han suger på (om han tar napp?)

Passa på att sova på dagen när han sover, det är det enda som funkar. Jag tror att det ingår i att vara förälder att man hela tiden är trött. Jag har inte sovit en hel natt sedan jag fick mitt första barn 2002... ;)

Är ni helt uttröttade så kanske ni kan lämna honom någon natt hos mor/ far föräldrar?

Ta varannan natt, ena natten tar du och andra natten tar maken... den ena kan sova på soffan om det krisar..

Att somna vid kl. 19.00 har aldrig funkat för något av mina barn. Alex somnar inför natten kl. 21.00 vid bröstet. Han brukar somna också vid kl. 18.00 men vaknar efter en timme och är inte alls trött sedan. Han får då vara uppe och sedan vid kl. 21.00 somnar han in.

Filip var/är precis likadan, han har aldrig somnat innan kl.21.00.. :) Vilket min mamma aldrig har förstått för jag somnade kl. 18.30 när jag ar bebis..

Men alla barn är olika... Din Fredrik är kanske som mina söner..
 

så här tänkte vi *långt*

Skrivet av  johanna med cecilia 040130
svammel svammel blev detta...

när vi (läs jag hahaha) fått sova mer än 45 minuter i sträck ungefär sedan juni..
(mannen tyckte det var dags att göra något..)Jag var som en sliten trasa. Cecilia vaknade som sagt med 45 minuters mellanrum och ville ha sin napp eller amma sig till sömns/snutta hos mamma.... funkade bara inte längre.

så efter mycket springande...

vi bestämde oss för att se om hon kunde somna själv, sova längre pass etc.

Jag tror att det är ok att låta dem gråta lite medan man lär dem somna själva, de _är_ trygga och mysiga, även babysar måste väl behöva ltie sammanhängande sömn? Jag vet att det finns många som tycker helt annorlunda, men det här funkade för oss.. Jag bestämde mig för att jag gör henne en "tjänst" genom att lära henne sova, inte en "otjänst" genom att inte ta upp henne. Bestäm er för hur ni ska göra, vad som gäller, var konsekventa och bestämda men inte rigida...
(men åh vad det skar i mammahjärtat den första kvällen/natten och den andra kvällen /natten)

Så här gör vi:
Vi ser till att Cecilia är mätt och go (amma+gröt på kvällen) bad gör också att tröttheten kommer.nybytt och pyamas på. Sen godnattsaga. Då vi ser att hon börjar gnugga sig i ögonen är det dags för godnattsång. Sen lägger jag ner henne och säger "godnattgodnatt gumman"
I början skrek hon massor högt och gällt och stod upp i sängen. In dit och lade ner henne, puss och godnatt, gick ut. skrik, in efter 2-3 minuter la ner henne, puss och godnatt sen satt hon upp, la ner henne puss och god natt etc.. Sen såg jag att hon var sååååååååå trött, gnuggelignugg i ögat och sen vips så sov hon.
(hon är alltså trött, skriker sig inte trött/ till sömns!)

På nätterna när hon vaknar säger jag att det _fortfarande_ är natt och kör samma hårda stil. Kändes jättetaskigt några nätter men ...läs vidare.

Trodde jag skulle krevera första kvällen. HOn illvrålade. (att det kan finnas så mycket ljud i en så liten människa)
Var in med 3 minuters mellanrum och lade ner henne och sa god natt god natt.
Illvrål
men
efter en stund lugnade det ner sig
nu tar det 2 vändor på kvällen (cirkusgurkus 6 -7 minuter) att natta och då är hon inte på när lika arg och sur som första natten. Underbart. (började förra veckan.)

Cecilia var dessutom en hejare på att få sin mamma att erbjuda bröstet då hon kom springandes mitt i natten...Men då mamma nu bestämt sig för att det är natt och säger "det är _fortfarande_ natt" så har Cecilia nu bestämt sig för att sova längre pass på nätterna. (inatt 21-06.45....)


Jag märkte ocskå att det var bättre att amma vid 18 och sen ge gröt som "sistamål" vid 19. Vi har ammat till sömns sen hon var nyfödd och skulle vi bryta cirkeln så skulle vi..
Se till att barnet är mätt, trött och friskt.sen är det det är det "bara att köra på"...

nu är detta naturligtvis inte någon lösning för alla, vi är inte så inbilska att vi låter Ce skrika ihjäl sig, vi lämnar henne inte vind för våg, hon vet att vi är där.
Jag tror hon bara är smart nog att veta att skriker jag ordentligt så kommer min mamma /pappa och plockar upp mig. Gällde att omprogramera lite..
Nu när hon vet att vi finns där och att det är ok at tsova så sover hon längre pass vilket ju var vad man ville? Vi hör om hon skriker för att hon är arg/vill upp eller för att hon har ont någonstans etc.

Många har synpunkter på det mesta och jag behöver inte allas tankar, detta var tips till Sofhia. Det har kommit inlägg om Anna Wahlgren, otrygga barn, hemskt att låta dem skrika etc.. Detta fungerade hos oss, Ce är trygg, mysig och framför allt - utvilad. (så ocskå mamma som nu är en go och gla mamma med mycket ork och glada miner!)

oj vad svamligt det blev...

vill i alla fall säga
lycka till och styrkekramar till er, ge det lite tid så...


hoppas att du fick ut lite av allt svammel..

kram kram
 

har samma tankar..

Skrivet av  linda med Tuva Li 1/1 -04
vi har gjort på nästan samma sätt som er o jag tycker också att det funkat jättebra.

det enda vi gjorde annorlunda var att när jag gick in till tuva efter ett par minuter så la ner henne och så buffade jag henne lite så att hon lugnar ner sig lite innan jag går ut, men börjar hon skrika igen när jag slutar buffa så går jag ut iaf.

tycker att 5 min metoden funkat jättebra för oss o håller med dig idet du skriver!

 

Johanna och Linda!!

Skrivet av  Maria m Olivia 040104
Har någon utav era tjejer napp när de sover? Vi kör också liknande sätt vid insomningen men min dotter vaknar ändå lika ofta och det beror ofta på att hon tappar nappen. Men det är helt omöjlig att få henne att somna utan nappen, vi har försökt ta bort den precis innan eller när hon har somnat men icke..

Skönt att det funkat så bra för er :-)
 

Cecilia är nappbarn

Skrivet av  johanna med Cecilia 040130
så det skriker.
förstår inte hur hon klarar längre tid nu, vi har ju också sprungit ihjäl oss för att sätta in nappen igen då den ramlat ut....

skönt att det funkar ja, bakslagen kommer men nu kan hon sova rätt länge (och faktiskt lyckades hon somna om igårkväll själv..hurra!!!!!!!!!!)

lycka till!

 

Så här gick det för oss

Skrivet av  Jenny med Elias 031225
Vi körde 5 minutersmetoden när ingenting annat fungerade. Jag var absolut emot det i början men om inget annat funkar så var jag beredd och testa och jag måste säga att det gick över förväntan för oss.
Första kvällen tog det 45 minuter, han var ledsen men det var inte ledsen-gråt utan arg-gråt annars hade det nog varit svårt att låta honom ligga. Redan första natten så sov han flera timmar innan han vaknade, 1 gång från tidigare varannan timme, och då ammade jag honom. Nästa natt tog det 30 minuter och han vaknade 1 gång på natten och jag ammade honom. Så här höll det på i ca 1 vecka det varierade mellan 20 och 45 minuter per kväll men han vaknade bara en gång på natten. Efter en vecka somnade han på 10 minuter och sen dess funkar det hur bra som helst. Nu skriker han oftast inte alls och de kvällar han gör det så tar jag direkt upp honom och lägger honom 10 minuter senare igen och då går det nästan alltid bra. När kvällarna började fungera bra så gjorde vi likadant på natten, bestämde att han inte fick äta före 5. Det har gått sådär, ibland är han helt otröstlig och då får han mat, ibland får man sitta hos honom och klappa honom tills han somnar om men oftast vaknar han inte förens vid 5 och jag har blivit mycket piggare!
Hoppas att det går bra för er!
Kram!
 

Tillägg

Skrivet av  Jenny med Elias 031225
Jag ammar Elias innan han ska sova men ser till att han vaknar igen innan jag lägger honom om han somnar vid bröstet. Vi brukar läsa en bok och prata lite så att han är vaken när man lägger honom. De gånger jag har tänkt att "nu kan han det här jag lägger honom direkt för han sover ju så gott" så har vi varit tillbaka på det gamla varannan timme igen. När jag ammar honom på natten så somnar han bara och jag lägger tillbaka honom sovandes. Skulle just se snyggt ut om man väckte ungen mitt i natten för att läsa en bok....
 

underbart!!

Skrivet av  johanna med cecilia 040130
tycker det låter jättefränt att väcka barnet och läsa lite.. *ler* hihihi
 

Artiklar från Familjeliv