Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smörgås till bebis

Skrivet av rutisen
Har hört att man kan ge smörgås till bebisar...

Men vilket bröd är lämligt och pålägg till en som ej fått tänder 7,5 månad.
Svar på tråden: Smörgås till bebis

Vanligt vitt

Skrivet av  Millan m. Liam 0201 & Måns 0401
bröd, alltså inte grovt med hela korn och så i. T.ex. vanlig formfranska är ganska lätttuggat (läs sugvänligt) för en liten med några få tänder eller helt utan.

Som pålägg kan man ha t.ex bredbar leverpastej, eller bara vanligt smör om man vill det.

Göra dubbla små smörgåsbitar utan kanter.
 

hur små

Skrivet av  styrox m. adrian
bitar ger du? Jag är livrädd att Adrian ska sätta i halsen.
 

Jag ger

Skrivet av  Millan m. Liam 0201 & Måns 0401
tillräckligt stora bitar så att Måns kan hålla i de själv och äta. Delar kanske en dubbel formfranskesmörgås i fyra bitar, av de hamnar kanske hälften på golvet och barnstolen som kladdiga rester ;).
Måns tuggar alltså inte i sig smörgåsarna, utan snarare suger och smackar i sig.

Men du har rätt, man ska vara försiktig med bitar och små barn. Bröd blir ju gärna lite lätt degigt och kan sätta sig som ett lock i halsen om man har otur.
Ha barnet under uppsikt och prova dig fram över vad han klarar av.

Ingen utav mina barn har varit särskilt benägna att sätta i halsen, och något fastnar så kräks de =det stoppande föremålet kommer upp.
Men det är ju så olika, vissa barn sätter i halsen av knappt något alls...

kram
 

huga :-)

Skrivet av  styrox m. adrian
det är precis min värsta mardröm, att degen sätter sig som ett lock! Hittills har jag bara gett honom pyttesmå bitar men ibland har han svårt att svälja dem to.m. Det var snällt av dig att berätta hur du brukar göra, ska försöka övervinna min rädsla och låta honom äta lite större bitar nu :-)
*kram*
 

Har alltid

Skrivet av  Mmaria
börjat med rån.. 1/4 rån för liten att hålla i handen o greja runt med.
Sen formfranska o så vidare :-)

Tänk bara på att ex rån kan vara stoppande så bjud liten på dricka med :-)

(speciellt efter storebror bjuder lillasyster på fyra STORA rån :-)
 

Artiklar från Familjeliv