Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Välling och amningsundran

Skrivet av Anni75 med Emil 040214
Alltså, just nu känns det som om jag har tusen frågor, men men en sak i taget... Först; vi har börjat ge Emil välling istället för gröt på kvällen, men nu har han helt plötsligt börjat vakna kl. 01-02 på natten och är jättehungrig, då klämmer han en flaska välling till innan han till sist kommer till ro. Trodde ju i min enfald att om de fick välling på kvällen skulle de sova heeeela natten. När han fick gröt på kvällen sov han i alla fall till 04... Känner ni igen detta? Vad kan det bero på, blir han inte mätt på vällingen?

Sen till nästa fråga, jag är lite kluven till amningen. Egentligen vill jag, eller hade tänkt mig, att amma Emil i varje fall till 9-10-11 månader ungefär, pga att han har allergi gener från sin pappa, och då är det bra att amma länge har jag hört, men som det är nu så ammar jag honom endast en slurk på fm och en slurk på em sen inget mer. Han är inte jätte intresserad av bröstet men tar det ändå... Ammar ni fortfarande? Hur mkt då? Jag är lite orolig för att han kanske äter för ofta; hans matschema ser ut så här:

08.00 gröt
10.00 amning (liten slurk)
12.00 lunch
14.00 amning(också liten slurk)
16-16.30 middag
18-19 gröt/välling
ja och sen äter han då en gång på natten

Har ju även hört att man kan förstöra deras aptiter om de äter för ofta, så nu vet jag inte om jag ska lägga av med de två små amningsmålen som jag har. Usch, svårt, svårt, hur hade ni gjort?

Hoppas ni förstod mitt något svamliga inlägg, kram på er!

Svar på tråden: Välling och amningsundran

Hej

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Om sömnen vet jag inte...
Lukas är krångelputte å det värsta just nu så jag känner mig helt tom där.

Om amningen...jag ammar Lukas fortfarande och kommer göra det ett tag till.
Jag tror inte att några små amningsslurkar stör aptiten nämnvärt, men om du tror det så försök lägga amningsmålen efter maten då istället...så blir det mer efterrättsmys liksom.
Tycker f.ö. inte alls att Emil äter för ofta...han äter ju som man ska...amningen är hans mellanmål.
Själv skulle jag ge min högra arm just nu för att Lukas skulle äta så...

Kram
 

Åhh

Skrivet av  Anni75 med Emil 040214
vad jag blir glad av ditt svar, tack, tack, tack. Ska tänka på det där med efterrättsmys istället.

Kram på dig och du, lycka till med allt, förstår att det är jobbigt just nu, offra inte din högra arm, det kommer att bli bättre gumman!
 

Tack så mkt!

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Skönt att jag kunde hjälpa dig :)
Och jättetack för det du skrev...jag hoppas verkligen att saker & ting lättar även här.

Kram
 

Elias äter välling på kvällen

Skrivet av  Linnéa m. Isak 011110 & Elias 040207
och har gjort det sen han var ca 6 månader. Vi skulle lämna bort honom över natten då och jag tänkte att det är lika bra att börja med välling så sover han nog längre på natten...

Han sover inte längre ändå tyvärr, han vill gärna snutta på bröstet ofta, jag tror medt det är en trygghetsgrej att han vill mysa lite med mamma men det är inte lätt att få honom att somna utan en slurk.

Jag brukar ibland (då jag kommer ihåg) ge honom en halv portion välling då jag går och lägger mig, då sover han lite längre men han har alldrig sovit hela natten.
så inga tips där alltså

Jag tycker inte att Emil äter för ofta, jag hade fortsatt amma,

Så här äter Elias
08.00 Amning
11.00 Lunch
14.00 Amning
17.00 Gröt
19.30 Välling
Sen så äter han bröstet ca tre gånger på natten
 

välling är ju faktiskt tunnare än

Skrivet av  Nalle
gröten i princip samma fast mer vätska i :)
sövs han till vällingen är det ju klart svårt att ersätta det med gröten då grötskeden inte har samma mysfaktor
Men äter han och nattas med en annan rutin efteråt går det ju precis lika bra med gröt :)

sedan vetisjutton att äta ofta blir ju oxå en liten rutin och kan säkerligen ge spår även nattetid eftersom magen är van vid att äta oftare
samtidigt ska det inte gå så mycket längre mellan målen än 3 timmar heller :)
inga tips bara funderingar
 

Min son sover bättre

Skrivet av  Nilla m.Alexandra0105 & Zebastian031205
om han får gröt på kvällen,tror mycket att det beror på konsistensen.Får sällan väölling mer än om han vaknar på natten eller väldigt tidigt på morronen.
 

Vaknar också oavsett...

Skrivet av  Stina med Lovisa 4 år och Carl 040214
Hej!

Carl (som är född samma dag som Emil 040214) har också börjat att vakna på nätterna oavsett vad jag ger honom på kvällen. Jag ammar också honom fortfarande och försöker att fortsätta med det ett tag till. Jag har testat att ge honom gröt eller välling på kvällen men han vaknar också till och kan ha lite svårt att komma till ro. När jag sedan ammar honom somnar han om.
 

Artiklar från Familjeliv