Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilket tvättmedel är bäst??

Skrivet av Ulrika
Vi har alltid köpt det billigaste tvättmedlet men nu när vi börjat ge riktig mat till lillen så är alla hans kläder fläckiga. Fläckarna sitter kvar fastän vi tvättat kläderna... Vi tänkte därför byta tvättmedel, vilket tar bort alla fläckar... tomat, banan, fett m.m.
Svar på tråden: Vilket tvättmedel är bäst??

Var något test i..

Skrivet av  Annica m Jesper 11/12-03 o bf 20/5-05
antingen Föräldrar o Barn eller Vi föräldrar för ett tag sedan men kan inte hoitta den... Kommer i alla fall ihåg att i det testet hade bara ett tvättmedel fått godkänt.. Hmmm synd att jag inte hittar tidningen men det kanske du eller någon annan kan kolla upp..? Själv använder vi nog Via sensitive tror jag.. eller är det kanske Ariel.. ?? Hmmm bra koll jag har =0) *not* Lycka till!
 

Jag tror inte att det finns

Skrivet av  Eva med Amanada 020411 + Johanna 031229
något tvättmedel som tar bort alla fläckar.

Vi har provat med Ta bort spray m m på t ex tomatfläckar (typ från tomatsås) och morotsfläckar men de försvinner inte. Kläderna blir helt enkelt förstörda. Jättetrist !
 

Precis som Eva säger

Skrivet av  Fia, Emma och Linnéa
så tror jag inte att det finns ett tvättmedel som tar bort alla fläckar eftersom dem i såna fall skulle förbjudas av miljöskäl. Ettt ips är dock vanish som räddar nästan allting här hemma. Lägg fläckade kläder i vanishlösningen och låt ligga läääääänge. Jag brukar ata ett par dagar och då har fläckarna försvunnit och har de inte det så ger jag upp. Dock vet jag många som låter plagget ligga i upp till en vecka men då bör nog vattnet bytas först:0)
Med vanish har jag fått bort fläckar som suttit i tre år sen Emma var liten och jag lagt undan till nästa barn... Fråga inte mig varför jag lagt undan fläckiga plagg men man hade väl separationsångest eller nåt;-). Andra bra knep är citrontvål från minimundus som tar bort väldigt mkt fruktfläckar(inte banan tyvärr men väl blåbär:0)). Galltvål i sin tur är bra till gräsfläckar, blod och liknande fläckar.
Kram från fläckexperten med lååång erfarenhet:0)
 

galltvål

Skrivet av  johanna m Cecilia 040130
fixar det mesta har jag märkt..
mohahahah
fick tipset från en väninna som fått barn innan vi fick barn. Finns att köpa på claes ohlsson eller på vissa duka-affärer.
läs mer på galltval.com tror jag eller .se?
 

Prova att ha

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
Yes på fläckarna _innan_ du tvättar kläderna.

Om det är en riktigt svår fläck, typ banan på vitt, så brukar jag försöka att ha på yes och tvätta på en gång, alternativt lägga i blöt.
Men oftast så lägger jag bara plagget i tvättkorgen och sedan när det är dags att köra den maskinen så har jag på lite yes då. Funkar oftast...
 

Artiklar från Familjeliv