Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor om amning och skrik m.m.

Skrivet av Babs med Alicia 981206 och Emilia 041205
Emilia har varit jätte snäll en hel vecka. Nu har mjölken kommit igång ordentligt och amningen fungerar jätte bra. MEN...

På nätterna går det ca 4-5 timmar emellan och då flyter allt på jätte bra. Även förmiddagen brukar vara lugn. Sen vid 14-15 tiden blir Emilia mer orolig och skrikig. Då försöker jag med olika saker. Först testar jag alltid om det är bröstet hon vill ha. Om inte kollar jag blöjan. Sen försöker jag prata och gulla lite med henne och om inte det hjälper blir det att jag bär henne (utgår från att hon kanske har ont i magen). Hon äter rätt så ofta på dagarna och idag har jag medvetet försökt att ha lite mer tid emellan amningarna eftersom hon många gånger inte äter. Hon suger på bröstet några gånger, sen tar hon bort huvudet och andas djupt och så håller hon på så. Sen börjar hon skrika och då tar jag upp henne i stället. Och då fortsätter skriket. När hon väl somnar på axeln, lägger jag henne i sängen eller soffan eller nåt och då sover hon några minuter och sen vaknar hon igen. Och skriker... Och så håller vi på. Jag minns att det var lite så med Alicia också (egentligen var det värre då) och jag vet att det tog tid att lära känna varann och höra exakt vad skriken betydde. Men är det någon annan som har samma sorts beteende hos sitt barn?

Bra att veta är att hon bajsar väldigt ofta... både på natten och på dagen. På natten är det 1-2 ggr och på dagen ca 4 ggr. Så det är klart att lilla magen jobbar nog ganska hårt. Jag ska få besök från BVC imorgon, så jag ska passa på att fråga då, men jag hänger ut frågan här i alla fall. Kanske någon av er känner igen sig och har något bra råd att ge...

Kram
Svar på tråden: Lite frågor om amning och skrik m.m.

Känner igen det

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
Här berodde det på att L ville och behövde (vill och behöver fortfarande) få snutta men vare sig hon eller mina bröst hade lärt sig konsten med att få det att fungera. Det kom alltså mängder med mat och det ville hon inte. Sen så kan det vara bra att veta att det tar minst 20 minuter av sovtid innan de små har kommit ner i djupsömn och innan dess är det svårt/omöjligt att lägga ner dem utan att de vaknar så konka och bär en stund till så kan det bekymret lösa sig. Jag använder bärsjal och där sover L mer än gärna längre stunder.
 

Tack!

Skrivet av  Babs med Alicia 981206 och Emilia 041205
Har tagit fram bärselen nu, så får vi se. Dessutom har vi börjat med napp, så det verkar hon gilla. Ja, man får ju helt enkelt prova sig fram.

Kram
 

precis likadant hos oss!

Skrivet av  LindaK m Minna 030510, Erik 041110
fast Eriks skrikperiod börjar senare på em....lagom till att pappan kommer hem.

bajs i blöjan är det jämt! han pryttar, rapar och spyr - så visst är magen igång (och som den ska!)

Med Minna ar det värre. Det är allt jag kan minnas. mer skrik i längre perioder o hela dygnet i omgånar...
 

Här är precis likadant

Skrivet av  Ulrika m Anton 12/11 & Elin-00
kan jag säga, tiden varier varje dag, men oftast seneftermiddagen/kvällen. Mycket gos ska det vara och Anton vill helst ligga på mage på mammas eller pappas mage, gärna nära hjärtat. Tryggt och skönt ska det vara! Sedan lugnar han sig och sover fint, för att vara orolig igen runt 23-tiden då han oftast äter och sedan har svårt för att sova och skriker då oavbrutet i 1-1½ timme. Kämpigt för då vill man verkligen sova. Vi brukar dock sova en stund efter lunch tillsammans de dagar Elin är på dagis.

Här pruttas, rapas och spys i massor. Det är nästan alltid bajs i blöjan, mer eller mindre varje gång jag byter på honom. Det har lugnat ner sig lite, men i början hade vi 10-12 bajsblöjor per dag.
 

Artiklar från Familjeliv