Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oj vad hon växer! :-)

Skrivet av Kristina med Linus&Alva
Idag är Alva 5 veckor och vid besöket på BVC var hon 51,5 cm lång och vägde 3680 gram. Att jämföra med födelsesiffrorna 45 cm och 2450 gram... Den senaste veckan hade hon lagt på sig 440 gram! Men så har hon i princip bott vid brösten också *ler* Känns så skönt att se de smala små benen börja få hull och fettveck!
Svar på tråden: Oj vad hon växer! :-)

Härligt

Skrivet av  terez m Klara + 4
när viktkurvan ökar på o vecken på bebisben o armar är ju bara så gott :)
 

Inte här...

Skrivet av  Maria m Edvin 041113
Var på BVC igår med Edvin, han var då 1 månad och 3 dgr, och det var 12 dgr sedan vi var där sist. Han hade på nästan 2 v endast gått up 170 g (!). Kändes hemskt, speciellt eftersom jag tycker att han också bott vid mina bröst. Fick visa BVC-tanten hur han äter och hon lyssnade efter sväljningar o s v, och hon trodde att det kanske finns för lite mjölk...

Hon gav förra gången rådet att någon skulle massera mina axlar och rygg lätt när jag ammar för att sätta igång _må-bra-hormon_ men fick igår recept på detta kemisk väg s a s, dvs nässpray för att hjälpa till med producering av mjölk, tar det nu 5 min innan varje amning.
Mådde lite dåligt och var smått deppig de första 2 veckorna men trots det gick han upp i vikt bra, sådant kan ju påverka produktionen annars. Nu har jag mått bra men ändå inte kunnat ge lillplutten vad han behövt...

Så hon förklarade att det mycket troligt var anledningen till varför han varit lite jobbigt skrikig den senaste veckan eller så, han har inte varit helt mätt, usch... Han har även då inte somnat riktigt, sovit lätt och vaknat snabbt, jag har inte fått en stund ensam har det känts som, har lagt ner honom och c:a 5-10 min senare fått plocka upp honom, trösta, amma, bära osv.

Just nu sover han i soffan och har gjort det i över 2 timmar, rekord! På nätterna har han som MEST (vilket varit mycket ovanligt) sovit 3 timmar och så ska det inte vara tyckte BVC-tanten, iaf 4 timmar ska man helst få sova någon gång under natten. Och så gav hon så klart rådet att när han sover på dagen, kanske 2 timmar (har han också gjort endast fåtal gånger, idag är en av de :D), så ska jag vila, men det är ju då jag vill göra det jag vill göra, om det så är vaxa benen eller svabba golv. Problemet har ju också varit att jag aldrig vetat eller litat på att han tänkt sova vidare så jag har ju inte kunnat/vågat påbörja något liksom.

Hon frågade vad jag tycker om att amma, om jag vill, och därmed klargjorde hon att hur det känns i mig, hur jag mår av det, om jag verkligen vill, ska styra om jag vill amma helt, eller delvis eller inte alls, och klargjorde i o m det att det är helt okej om jag väljer att inte eller bara delvis. Kändes skönt att höra, trots att jag vill amma helt så mycket det går, tills smakisarna kommer in i bilden och man drar ner på det.

Vi fick även rådet att köpa mjölkersättning NAN att ge kanske 20-30 ml 1 gång på dagen och till natten så att han blir mätt och sover längre än typ 30 minuter på dagen eller 1,5-2,5 på natten, det behöver vi sa hon. Kändes så skönt att höra! Har känts så jobbigt med så mycket avbruten sömn för oss alla, att Edvin haft så lätt till gråten och stress över att inget kunna göra utan Edvin vid bröstet, har känt mig så överdrivet bunden.

Så nu hoppas vi på viktuppgång minst 150 g till nästa tisdag då det är läkarbesök och att sovandet för Edvin, och oss, blir bättre. Det störiga är ju att maten lätt kommer upp och man får börja om!... Vi handhar honom försiktigt efter amning men han själv t ex krumbuktade och rörde sig idag för att bajsa och när braket i brallan kom, kom även en stråle kräk... *skratt*

Jaja, kändes iaf så skönt att höra allt hon förklarade och sa igår, och att få hjälp av spray och ersättning. Ville bara skriva av mig lite :)
 

Så hade vi det med Wilmer

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
och det är inte roligt när de inte går upp... Nån vecka hade Wilmer inte gått upp alls. Jag var väldigt ledsen då och fick dåligt samvete för att jag inte gav honom tillräckligt med mat. Skönt att höra att du verkar ha en bra bvc-sköterska som stöder dig!

Vi började med ersättning på kvällen när han var 3 månader (han hade behövt det tidigare kan jag säga nu i efterhand). Och då helt plötsligt sov han mycket bättre och var nöjd o mysig...

Hoppas att nässprayen hjälper, och att ni får sova lite bättre när han fått ersättning.

kram
 

Känner igen mig...

Skrivet av  Petra med Melker
Melker växer inte heller så att det knakar. Jag var på BVC idag, Melker väger 4500 gram och är 57,2 cm lång. Jag tycker att han käkar mycket, kräks inte direkt, men han lägger inte på sig mer än ca 100 gram/v. Han vägde 3700 gram när han kom för drygt 7 veckor sedan (gick iofs ned till 3300, så han har gått upp 1200). Men min BM tycker att 100 gram/v är OK, så jag är inte orolig. Vi har gett mjölkersättning tre ggr de senaste två veckorna (för att han skulle få i sig ordentligt, växa mer o sova längre på natten). Problemet här har bara varit att bajseriet stannar upp helt varje gång, det tar 4-6 dagar innan nästa omgång kommer efter att vi gett ersättningen. Jag fick tips på ny sort av BM, den hette Bifidus någonting, vi har tidigare provat BabySemp och Nan1.

Jag håller med dig om att man vill göra sina egna saker när bebisen väl sover, om det så bara är att tömma diskmaskinen. Vi har fått hjälp med städningen de senaste 4 veckorna, så otroooligt skönt, när man är hemma så mycket men inte har tid själv.

Hoppas att det ordnar sig för er!
 

Så trist

Skrivet av  Kristina med Linus&Alva
och man blir så ledsen när de inte går upp! (Hade det med Linus ett par omgångar) Skönt att höra att du får stöd på BVC, viktigt! Det låter som om det blivit en ond cirkel för dig, nu hoppas jag att du får sova ut lite och att mjölken därmed ökar igen.
*stor kram*
 

Artiklar från Familjeliv