Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

och vi har varit på barnläkarundersökningen...

Skrivet av Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
Ebbe är en stor kille och väger nu 5550 g och är 57,5 cm lång. Har har gått upp 500g på två veckor och det känns rätt lagom. Förut gick han upp 500g på EN vecka och då åt han hela tiden o hade massa magknip. Nu har vi hittat rätt i rytmen och mår fint båda två :)

Allt annat såg bra ut också, och lite kul är det att gå dit och höra att "han är så fin" trots att alla får höra det...

I em ska jag på efterkontrollen hos bm. Ska bli skönt att få det avklarat.

Kram på er och ha en bra dag!
Svar på tråden: och vi har varit på barnläkarundersökningen...

Vår barnläkarundersökning blev inte så kul

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
för doktorn misstänker ytterligare en allergiker. Vi fick tid imorgon bitti för pricktest både för Zacharias och storasyster. Vill verkligen inte att även han ska få såna problem! Hoppas hoppas att han bara har ovanligt mycket hormonprickar som försvinner av sig själva!
Men även min lille grabb smaskar i sig rätt bra - vägde 5500g idag och var 56 cm lång. (Han jobbar hårt på att skaffa dubbelhaka!)
 

hoppas

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
med dig att det bara är hormonprickar. Vad ska de pricktesta för saker? Vilka allergier misstänker de som redan kan ge prickar på Zacharias?

Ebbe o Zacharias är annars lika stora nu, så jag kan tänka mig dubbelhakan ;)

Hoppas testet imorron går bra, för både Zacharias o storasyster. Du berättar väl?

Kram, och ha en bra kväll.
 

Zacharias ska bara testas mot komjölk

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
men Lydia har en hel rad födoämnen som de ska kolla. Ingen förskola för henne imorgon heller m a o.
Lillplutten har blivit väldigt torr i huden från hjässan och ner på halva bålen och har fjällat i flera dar, men jag har inte haft en tanke på allergi. Storasyster däremot har haft eksem länge - de är klart bättre när hon inte äter mjölk, men förmodligen är det inte allt. Hoppas bara inte hon får utslag på mjöl eller ägg! Då börjar det bli komplicerat att laga mat.
 

Hej

Skrivet av  Nina m Fabian, Matilda + Gustaf 2/12
Jag har skrivit längre ner också men måste bara säga att det inte är så krångligt att laga mat utan ägg (det är bara det att man får ta bort mycket halvfabrikat och laga maten själv istället).
 

Vilka allergier gäller det

Skrivet av  Nina m Fabian, Matilda + Gustaf 2/12
Det är ju olika jobbigt med olika allergier, är det födoämnesallergier de misstänker?

Vår 3-åring är allergisk mot ägg, fisk, vattenmelon samt lite mot vete, mjölk och soja. Jag tyckte som du att det var jättejobbigt först när de började misstänka allergier men nu är jag bara glad att de upptäckte varför hon inte växte eller åt. jAg har själv flera allergier men jag hoppas att Gustaf ska klara sig.

Hoppas det bara är hormonprickar, jag ska hålla tummarna.
 

Tack!

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
Min dotter som snart fyller 5 har ätit mjölkfritt sedan tidigt i höstas och hon är i o f bättre, men inte helt bra. Tröttheten och blekheten är borta, men hon har fortfarande väldigt mycket eksem på benen. Nu ska vi testa Protopic-salva istället för kortison, får se om det hjälper. Men framför allt undrar jag ju om det är något mer hon inte tål. Att laga mat utan mjölk går ju ändå ganska bra, men blir det fler grejer vi ska utesluta blir det ju knivigare.
Zacharias ska bara testas för mjölk - läkaren sa att det var den överlägset vanligaste allergin bland spädbarn.
Men visst känner jag som du. Bra mycket hellre ge sig i kast med en allergi än att leva i ovisshet om varför barnen inte mår bra. Min dotter var verkligen dålig i höstas, orkade ingenting, fick gå hem från förskolan före lunch, somnade mitt på dagen i soffan, var blek i ansiktet och alldeles mörk runt ögonen, dessutom fullständigt sönderriven på armar och ben...inget kul alls.
Har din dotters allergier börjat avta eller är det fortfarande jobbigt? Såvitt jag förstår försvinner de ofta efter ett par år.
 

De har inte avtagit än

Skrivet av  Nina m Fabian, Matilda + Gustaf 2/12
Äggallergi brukar växa bort i 5-6 års åldern och mjölkallergi i 2-3 års åldern (i 95% tror jag). JAg tror att Matildas mjölkallergi börjar bli bättre, tidigare har hon vägrat äta sånt som innehåller mjölk men nu på sistone har hon blivit väldigt förtjust i mannagrynsgröt. Om hon äter för mycket mjölk så blir hon dock fortfarande lös i magen. När jag ammade henne så fick jag ta bort allt i mjölkväg, mrgarin och allt. Du har väl upptäckt iMat, som finns som matlagningsgrädde och en jättegod vaniljsås. Idag finns det ju så mycket bra ersättningsprodukter.

Även för Matilda så tror jag att det tog närmare ett år utan ägg innan eksemet blev bättre, fortfarande blossar det lätt upp på vintern.

Det finns en jättebra hemsida med allergianpassade recept http://www.allergisidan.com/recept.htm

Om du vill ha några tips utöver det så får du gärna maila mig [email protected]

Matildas doktor säger att det fortfarande finns något som hon är allergisk mot men som vi inte upptäckt vad det är ännu men så länge hon inte mår dåligt och växer tillräckligt mycket brukar de inte göra större undersökningar just för att det ofta växer bort.

Lycka till och tänk på att man lär sig ganska snabbt att hitta på andra lösningar än de vanliga (vi borde veta med Matildas allergier, mina allergier och Fabians diabetes).
 

Artiklar från Familjeliv