Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ögoninflammation

Skrivet av Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
har både jag o Ebbe fått. Jag tvättar rent ögonen på honom med en bomullstuss och försöker få bort allt "klet". Kan man göra nåt mer? Och hur länge brukar det hålla i sig?

Mina ögon är nästan bra nu, men Ebbe fortsätter att rinna och kladda. Har väl varit så i 3-4 dagar nu.

Annars är all feber borta, och min hosta börjar ge med sig, så det ser ljust ut!

kram
Svar på tråden: ögoninflammation

Det går i Göteborg och vi har haft det ett tag

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
- det smittar väldigt lätt så vi blir nog aldrig helt kvitt problemen känns det som. Höll på länge med koksaltlösning på bomullstuss, men till slut köpte jag någon receptfri salva på apoteket som är rätt bra, för jag var så trött på att inte kunna ha linserna på mig.
Hur har ni haft det under jul? Vi har varit utan telefon och internet av och till hela helgen så jag har inte riktigt hängt med här på sidan.
Zacharias växer så det knakar, och jag går på mjölkfri diet pga hans prickar (som så gott som försvunnit nu) och har för första gången tappat vikt under julhelgen....(jag saknar julosten!!)
Hur går det med husletandet? Även vi har kastat oss in på bostadsmarknaden och har börjat kika efter något större - trots att vi trivs väldigt bra där vi bor. Men julhelgen gör det väldigt påtagligt hur litet köket är i förhållande till antal familjemedlemmar - för att inte tala om bristen på garderober och förråd!
 

Hej!

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
Vi testar med koksaltlösningen ett tag till, men det var bra att veta att det finns salva.

Skönt att Zacharias blivit av med sina prickar, men trist med den mjölkfria kosten. Hoppas han bara är överkänslig nu som liten och inte allergisk.

Husletandet har legat nere ett tag nu. Vi fick en hög med trista besked före jul, maken får inte fölängt kontrakt på jobbet och har ev bara jobb till mars-april, makens moster dog den 23e och vi har varit sjuka... Lite dystert här alltså, men julen blev ändå mysig. Så härligt att se Wilmers reaktioner hela tiden på det som händer. Han älskar numera långdans och vill att vi ska dansa runt här i lägenheten :)
Hur var er jul?

Tittar ni på hus där ni bor nu eller nån annanstans?

kram
 

Hej igen!

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
Jodå, vår jul har väl varit helt ok. Lugnt och skönt med bara mina svärföräldrar i huset utöver oss själva. Barnen har varit lite småkrassliga, men inte så illa att de har haft någon feber att tala om. Mina föräldrar och syster har alla varit i s.o.asien men har klarat sig undan alla katastrofer - de kände inte ens av skalvet för de låg och sov då. Men tankarna går ju hela tiden till alla som förlorat familjemedlemmar i flodvågen. Jättehemskt!
Så jobbigt för er med dödsfall före jul, och trassel med jobb dessutom. Förstår att det tar ner er en del och att det inte blir så mycket hussökande nu då.
Själva letar vi lite överallt kring Göteborg - vi gillar ju Krokslätt, men här finns inte så mycket till salu (fast nu kring jul finns det inte mycket någonstans). Och vi har ju inte bråttom, så vi kan vänta tills vi hittar något riktigt bra till vettigt pris.
 

Nu har jag läst ikapp lite!

Skrivet av  Monica med Zacharias 1/11
Så då får jag berätta att Zacharias dessutom heter David (efter sin pappa) och Verner (efter min morfar). Alla barnen har ett andranamn från vardera sidan av släkten. Det känns bra så! Och det verkar som en vanlig stategi.
 

Victor har varit kletig i ögonen

Skrivet av  katti med Petter -99 och Victor 041123
sedan han föddes men det har gett med sig nu, peppar peppar. Det som jag har gjort är att jag har baddat honom med uppkokat vatten (självklart avsvalnat som du garanterat förstod). Du ska torka från utsidan och in med mycket vatten, det rann från ansiktet på Victor. Sedan torkar du torrt på samma sätt. DU FÅR ALDRIG TORKA INIFRÅN OCH UT. Vi torkade ögonen före varje amning och innan vi gick och lade oss. Han hade ingen bakterie i ögonen utan för honom var det mest troligt en trång tårkanal.
Lycka till!!
 

oj

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
stackars Victor! Och vad skönt att det blivit bättre nu, hoppas det håller i sig.
och tack för svaret.

kram
 

Ajdå

Skrivet av  Cecilia m Gustaf-02&Emma 041109
inte kul med ögoninflammationen - vi åkte ju på den också, men Emma klarade sig ganska lindrigt som tur var.

Vi använde en receptfri salva från apoteket till Gustaf och oss själva, noviform hette den. Vet dock inte om man kan använda den på så små som Ebbe. Men den funkade väldigt bra på oss och även på Gustaf han blev av med ögoninflammationen fort.

Skönt att febern är borta och hostan ger med sig.

Läste om T:s moster och att han ej får förlängt kontrakt - usch vad trist angående jobbet och sorgligt angående mostern..kram till er - kämpa på.

Hoppas ni hade en trevlig nyår i alla fall.
Kram från oss i Finngösa
 

Artiklar från Familjeliv