Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

någon som såg "cityakuten" i måndags?

Skrivet av Johanna & Adam 15/5
Veckans avsnitt utspelades helt på en neo-klinik. Jag kände att det bara knöt sig i magen. Jag har nog inte lika mycket distans till de där dagarna som jag trodde... Annars tyckte jag att neo i Linköping verkar bra mycket trevligare och mänskligare än teveseriens neo.

Min son Adam tillbringade tio dagar på neo i Linköping i maj för ett år sedan. Det började som ren rutin-övervakning: han föddes med för lågt blodsocker och för låg kroppstemperatur. De lyckades inte komma till rätta med blodsockret trots att han sondmatades stora mängder tillägg och dropp förrän efter lång tid. De misstänkte andra ovanliga (ämnesomsättnings-)rubbningar. Det blev extra jobbigt för oss eftersom hans kusin dog oväntat tre dagar gammal ett halvår tidigare efter först lågt blodsocker och sedan misstänkt ämnesomsättningsproblematik. Nu vet vi att dödsorsaken för honom förmodligen var hjärtfel, men de där dagarna på neo när ingen fattade varför Adam inte svarade på behandlingen kunde ingen läkare i världen övertyga mig om att han inte höll på att dö...

Idag är Adam världens piggaste unge och med lite perspektiv kan jag ju se att hans första tio dygn bara var en parantes.
Svar på tråden: någon som såg "cityakuten" i måndags?

Nej, såg det inte

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 2/9
Hej!
Jag försöker undvika sånna program, klarar det inte riktigt efter Ellens neotid. Som du säger så har man ju inte så mycket distans till det som man ibland kanske tror, och allt som påminner om neotiden får mig att fullkomligt, nästan fysiskt, kastas tillbaka dit. Mår illa av det, men ibland kan man ju inte låta bli att titta, man vill gärna se hur det varit för andra osv...

Skönt att Adam mår så bra nu! Visst kan man i efterhand se att det var en förhållandevis kort tid det handlade om (ungefär två veckor för oss), men tiden gick långsamt och man var så fruktansvärt orolig att det för alltid har etsat sig fast.
Kramar,
Caroline
 

Såg det inte...

Skrivet av  Maa
men kanske borde ha gjort det.
Som jag har skrivit lite längre ner så försöker jag bearbeta neotiden, för att förlika mig med den.
Och en psykolog sa nåt som gjorde att jag förstår bättre vad det handlar om "det är inte konstigt att du har behov av det, för din son blev ju fråntagen dig (när han var dödssjuk o behandlades), och sedan återfick du honom". Alltså att jag/vi var tvungna att handskas med först känslan av att han direkt efter födseln, ja, inte dog i verkligheten, men psyket uppfattade det ju så. Och sedan när han friskförklarades så blev det en andra "födelse" att hantera.
Tja, jag vet inte om jag lyckades beskriva det så bra, men det gav mig som en aha-upplevelse när hon sa det.
 

Jo visst...

Skrivet av  Thea
Jag satt som klistrad fastän klumpen i magen bara växte sig större och större. Kände att precis så där vad det, fast på TV så drar de ju upp tempot förstås. De tvära kasten, de jobbiga beskeden, den ändlösa väntan och ovissheten.
 

Artiklar från Familjeliv