Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är också lite ny här.

Skrivet av An2 & Sara & två storasystrar
Har läst en hel del, men inte skrivit något innan. Det är ju så bra att detta snacket finns så jag tänkte att ju fler som skriver desto mindre risk att redax tar bort det;-)

Vår lilla sladdis, Sara, föddes 11/3 2003 - på precis utsatt datum! Allt gick bra, men eftersom jag hade haft grav-diabetes fick hon problem med blodsockret och hamnade då på Neo i Lund. Där rättade de ganska snabbt till det mha koppmatning varannan timme, men hennes blodvärde var på tok för högt. Efter ett par dagar när hon bara blev sämre och sämre fick vi veta att hon hade Polycytemi, som betyder att hon hade alldels för många röda blodkroppar vilket i sin tur berodde på att hennes kropp inte riktigt klarade av omställningen till att producera eget insulin (jag tog insulin 3 ggr/dag de sista fem veckorna av grav) utan istället producerade röda blodkroppar. När hon var tre dagar fick hon flytta över på Iva och så bytte de ut ca 20% av hennes blod mot plasma och sen gick blodvärdet ner till normala värden och när hon var en vecka fick vi åka hem. I efterhand har jag förstått att det aldrig _var_ någon fara med Sara, läkarna visste precis hela tiden vad som behövde göras och gjorde det. Men så upplevde jag det inte där och då, speciellt inte när hon flyttades över till IVA...

Det var en mycket kort redogörelse för något som jag skulle kunna skriva en hel roman om, vill ni läsa mer detaljerat kan ni gå in på vår hemsida, http://home.swipnet.se/fam_jornevi/ och klicka på Sara och sen på "Första veckan" eller, om ni vill börja från början, på "Jag föds".

Eller fråga mig;-)

Dessutom låg faktiskt vår första dotter 24 timmar på Neo 1991 eftersom hon fått ner fostervatten i lungorna, men det fixade sig så snabbt så det har jag nästan hunnit glömma;-)

Den enda av mina barn som inte legat på Neo är alltså mellantjejen, men hon föddes å andra sidan med akutsnitt...
Svar på tråden: Jag är också lite ny här.

välkommen du också

Skrivet av  Elins mamma
ja, jag håller verkligen med , det här snacket är nog viktigt! Ibland kommer ju allt tillbaka, och då mår man ju inte så bra.....

Läskigt det låter med flytt från Neo till IVA, jag hade nog blivit panikslagen då! Otroligt vad de små liven klarar av :-)
 

Hej!

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122 + bf 17/1
Hejsan!
Vad roligt med en till som legat på Neo i Lund. Det gjorde vi med.
Douglas låg där först i januari och sen även åtta dagar i april 2003. Totalt var han inskriven i 1½ månad men ungefär hälften av tiden tillbringade vi hemma med hemsjukvård.
Måste ha varit tufft att behövas flyttas till IVA efter att först ha legat borta i andra änden. Jag har en mycket positiv bild av Neo, men jag får ändå tårar i ögonen då jag går förbi där idag. Det var en väldigt konstig situation. Hade noll koll på vad som hände ute i vida världen för allt kretsade bara kring vad som hände på Neo. När vi skulle åka hem så blev jag så förvånad över att allt verkade så förändrat....
 

Artiklar från Familjeliv