Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ekonomisk rättvisa..?

Skrivet av sillen
Hur funderar ni om ekonomisk rättvisa mellan barnen? Våra större barn har hunnit få/ärva några aktier och några mindre belopp av släktingar och så, lillan har inget och kommer troligen inte att få något heller.

Känns inget vidare men så är det.

Hur gör ni för att få någon rättvisa mellan barnen? Eller räknar ni med att det jämnar ut sig så småningom? Lyxproblem, javisst - vi är jätteglada för att killarna har fått men problem blir det...
Svar på tråden: ekonomisk rättvisa..?

Svårt

Skrivet av  Mamman
Jag har barn med olika pappor och yngsta barnet fick ganska mycket pengar i fonder (av farmor o farfar) när han döptes vilket inte dom stora har. Vet inte hur man ska lösa det riktigt, det känns inte rikgtig rättvist.
 

Hoppas på att det jämnar ut sig ....

Skrivet av  EOL
Våra stora tjejjer har fått mera pengar när de var små än vad minsta tjejjen har. Å andra sidan får HON mycket mer saker NU än vad de fick när de var små....
Så jag tror att det jämnar ut sig på sikt
 

Rättvisa...

Skrivet av  marelin med flickor -88, -90 och -04
I mitt fall är det tvärtom. Jag har inte förrän på senare år haft råd att spara till barnen. Lilla E har redan nästan samma summa på banken som sina äldre systrar, iom dop osv.
Jag ser det så att alla kommer ändå att få lika mycket den dag dom behöver det, behöver jag skjuta till pengar åt de äldre så gör jag det. Jag menar inte att man behöver utöva minuträttvisa, men snarlik rättvisa måste finnas.
 

Vi räknar med att...

Skrivet av  Madicken & Elliot
det jämnar ut sig med tiden. Just nu spar vi bara till dom äldsta och min tanke är att när vi sparat klart till dom så spar vi samma belopp till Elliot och då går det ju dubbelt så fort.
 

Tvärtom...

Skrivet av  An2 & Sara & två storasystrar
Jag är rädd för att det ska bli tvärtom här. Visserligen har vi räknat ut hur mycket vi ska spara och sådär för att de ska ha - ungefärligen - lika mycket på 18-årsdagen, så där är det rätt lugnt.

Men jag menar "i vardagen". När de stora var små bodde vi i en liten trea och de fick dela rum, vi hade väldigt sällan råd att åka på längre semestrar och klädkontot var rätt begränsat.

Nu bor vi i ett stort hus på landet där Saras rum är större än det rum de stora delade, vi åker på semester ganska ofta och Sara har redan nu mer kläder än de stora hade när de var ett år. Jag upplever snarare att Sara kommer att få allt vi inte hade råd att ge storasystrarna när de var små :-(
 

Artiklar från Familjeliv