Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Malin
är jag

Jag är 34 år. Fick sonen, som nu är 5 år, när jag var 28 år. Nu har bebbetankarna börjat florera igen. Jag känner mig så udda...få nr 2 vid 35 kanske( inte gravid än´men hoppas ) och åldersskillnad på 7 år mellan barnen.
Känns som om alla i bekantskapskretsen är så vanliga med max 3-4 år mellan barnen...

Finns det fler som mig här inne. 7 år eller mer mellan barnen ?
Hur funkar det ?

Hur var det att genomgå en graviditet 6 år senare ?

Skaffade ni fler barn snabbt efter nr 2 ?

Jag är nyfiken. Funderar på detta med moderskapsprov också. Har ni tips, råd ?

Bäst jag sätter igång och jobbar på bebben nu....*ler*


Malin

Svar på tråden: Ny här

Det e bar å åk ;-)

Skrivet av  An2 & Sara & två storasystrar
Mina tre tjejer är nu 13, 11 och 1 år - alltså 10 år mellan tvåan och trean och jag är nu 38 år.

För oss funkar det (för det mesta) jättebra med alla tre barnen, de två stora hjälper gärna till och minstingen avgudar sina två stora systrar. Hur det blir om två år med två tonåringar och en trotsig treåring i huset lär jag få återkomma till *l*

Under de tio år som gick mellan grav. två och tre hann ju rätt mycket hända så jag tjatade mig till att få gå en "förstföderskekurs" på MVH och inte placeras bland övriga omföderskor som fött sitt senaste barn för två eller tre år sen. Det tyckte jag var skönt, så det rekommenderar jag.

Fostervattenprov och dylika tester skippade vi. Vi resonerade som så att det var inte _vi_ som bestämt oss för detta barnet, det bestämde sig själv för att komma till oss och om det då är skadat (nu är hon inte det!) så är det meningen också. Jag vet att det låter lite flummigt och religiöst men det var så vi tänkte, naturligtvis ska var och en göra vad som känns rätt för _dem_.

Lycka till med beslutet, fråga gärna igen om du vill veta mer!
 

Håller med

Skrivet av  Annette med Linnéa 030219, Macke -92 o Tess -90
An2. Jag tycker ni ska sätta fart på "bebisverkstaden".

Det är underbart att få barn igen *ler* Linnéa var planerad och det är 11 år mellan henne och brorsan... Det är mycket bättre att bli mamma nu när man har så mycket erfarenhet av barn (och av livet) när man är äldre. Graviditeten var väl värre (pga hemsk foglossning och början till havandeskapsförgiftning) men själva förlossningen var som en dröm. Den förlossningen skulle jag kunna göra om massor av gånger. Sjäv kom jag i en föräldragrupp med föräldrar som både skulle ha sitt andra barn och som var förstfödorskor. Fördelen var att vi alla var i ungefär samma ålder. Forfarande träffas vi en gång i månaden. Vi valde att göra Nupp-test och Afp-test. Att vi valde dessa tester och inte fostervattenprov berodde på att vi hade ett missfall hösten innan jag blev gravid med Linnéa. Ville inte riskera ett missfall till men var samtidigt rädda att något kunde vara fel eftersom graviditeten innan slutat i missfall.

Lycka till.
 

Hej och välkommen!!

Skrivet av  Britta&Olivia
Jag har 11 år mellan mina två senaste barn (och två år mellan de första två)och det var inga problem varken med graviditet eller förlossning efter såpass lång tid.

När det gäller moderskapsprov tänkte jag att det skulle vara svårt för mig att fatta ett beslut även om jag fick de här kunskaperna i förväg om mitt barn. Jag har en trygg familj sedan innan och inga ärftliga anlag som gör att jag löper större risk. Jag tog alltså inget prov (själv provet innebär ju också en viss risk för barnet) men tycker du ska göra som du känner.

Lycka till med bebistillverkandet!
 

Tack för välkomnandet

Skrivet av  Malin
...tack för varmt välkomnande !!!
 

Artiklar från Familjeliv