Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej alla ni som skaffat en trea, ge mig lite råd!!

Skrivet av bästemor
Hur är det med en trea? Vi har två barn på nu 8 och 51/2. Vi har kommit fram till (jag och mannen) att vi vill skaffa en trea. Hur är omställningen? Ekonomiskt? Hur reagerade era tidigare barn? Resa med barnen osv. Hur fungerar parrelationen med ett tillskott när det är ett hopp emellan?? I dagens samhälle när man har möjlighet att planera ett barn så är det bra att tänka igenom sitt beslut innan. Självklart skaffar vi en till för att hjärtat säger det men jag tycker ändå att man ska överväga det. Tacksam för alla svar för och nackdelar!
Svar på tråden: Hej alla ni som skaffat en trea, ge mig lite råd!!

Så klokt att tänka efter

Skrivet av  Trixie med Karl 22/9-03,Erik -92+Ellen -90
Tycker att det låter jättebra att planera om man nu har den möjligheten. Mina barn var lite äldre än dina när 3an kom så det är inte riktigt samma sak. Min syster fick barn när den "stora" var drygt 4 och han blev ganska svartsjuk och lite elak mot sin syster. Han bet henne och nöps. Har ingen aning om ifall det är vanligt eller om det gällde just honom. MEn jag tror att pappa får en extra viktig roll för de större i början när mamman är tajt med den lilla.
 

Hej Trixie

Skrivet av  bästemor
Tack för ditt snabba svar:))
Hur går det ekonomiskt då? Jag personligen tror nog inte att det är så stor skillnad men som sagt, är inte säker. Jag har längtat i två år nu och nu är min man med på det hela. Vem vet, jag kanske inte ens kan få fler:(
 

Har inte tänkt på det

Skrivet av  Trixie med Karl 22/9-03,Erik -92+Ellen -90
Jag har aldrig funderat på det ekonomiskt. Mina två större barn är så pass mycket äldre att i stort sett inga kläder är aktuella att använda idag och jag har inget kvar från deras babytid, typ barnvagnar och sånt. Fast jag tycker att det funkar ändå. Det är klart att man kan behöva större bil om 5 pers ska kunna färdas tryggt.
 

Ekonomiskt..

Skrivet av  raqven o Wilma
Så kan jag nog säga att jo; det är stor skillnad! Allt som man vill göra är gjort för standardfamiljen med två barn. Det är svårare och dyrare att resa, för att det finns inte så många ställen som har så stora stugor/rum. Alla paket är för två vuxna, två barn. Men vardagskostnaden är inte så mycket dyrare. Av mina barn så har den som var 8 och den som var 13 de som mest tyckte det var mysigt med en bebis. Den som blir 11 är inte lika intresserad.
 

Men jag ångrar inte!!!

Skrivet av  raqven o Wilma
Vare sig trean eller fyran! Mina barn är mitt liv! Och snart blir det kanske en femma.
 

tre barn blir fyra

Skrivet av  pia
Jag känner igen mig i ditt funderande. Jag var i samma situation för snart fem år sedan. Då var mina två äldsta barn fyra och två och jag var så sugen på en trea men det kändes så stort. För oss gick det bra och mina pojkar som är 10 resp snart 5 har glädje av varann på sitt sätt. Min sjuåring och minstingen leker mer ihop.Jag tror att det är så att ett barn till är alltid ett barn till, en till som behöver och tar plats (som barnet självklart har rätt till). Jag tycker att det var rätt stor skillnad att få ett tredje barn och var rätt trött i början, men kan du tänka dig, nu ska vi ha ett fjärde. Nu blir det däremot problem med bil och annat som blir lite trångt. Tre barn blir inte samma omställning ekonomiskt tycker jag. Lycka till och kram
 

Samma tankar här :)

Skrivet av  Mammakarris
Hej!
Vi fick vår trea -02 och jag var så säker på att det var vårt sista. Nu kan vi inte tänka oss att inte planera en fyra :)!! Lustigt hur tankarna ändras med tiden.
 

Har just fått nr 3....

Skrivet av  Asereht
men nr 1 är 12 år och nr 2 är nyss fyllda 2 år så det var ett stort glapp där.

Rent hushållsekonomiskt så tycker jag inte det är någon skillnad på 2 och tre barn. Kläder och leksaker i mängder finns redan. Vi har iofs dubbla blöjkostnader men det är i princip allt. Sen var vi tvugna att investera i en syskonvagn också men det har ju inte med antalet barn att göra utan hur tätt.

När det gäller fritid och resor så visst är de flesta paketpriser räknade på "standardfamiljen" men hittills tycker jag att det funkat bra ändå men minstingarna är ju inte så stora än och å andra sidan lär väl inte storasyster vilja följa med på djurparker och dylikt när de väl blir stora nog att kosta och då är vi ju "standardantal" om vi inte lyckats få till en liten fyra förståss. ;-)

Vi har en stor bil och en liten, än så länge har vi mest stor bil för att ivhar hundar. Blir vi fler i familjen så behöver vi fler sittplatser och då blir det en annan fråga. Hade vi inte hundar så skulle vi klara oss med en vanlig kombi och takbox utan problem.

Jag tror mycket beror på hur man är och hur man lever som familj. Vi har aldrig varit ute och rest mycket och så iom att vi har djur också utan satsar mer på kortare utflykter och dagsaktiviteter. Vi har haft båt också men det var lite bökigt med två hundar och bebis men så fort bebis blir större så blir det båt igen.

Min minsta är 2 1/2 månad och jag börjar redan så smått fundera på ytterligare en liten. Känner mig inte klar än och blir gråtfärdig och djupt sorgsen vid tanekn på att aldrig få bära eller föda barn igen. Åtminstone en till hoppas jag att det blir men inte de närmaste 2 åren (bör nog vänta typ ett år innan jag börjar bearbeta maken). :-)

Min syster har fem barn mellan 3 och 10 år, de lyckas göra saker de med men utlandsresor och långsemestrar har de lagt ner men de har gård med djur så de kan ändå inte bara lämna saker och ting.

Vet inte om du fick ut något av vikt ur mitt svammel men hoppas det var ok ändå. *s*
 

Tack alla för era svar ang. trea

Skrivet av  bästemor
Mitt hjärta har sagt mig det här i snart 2 år men läget har inte varit bra förrän nu. Nu när vi bestämt oss vill jag bli gravid "precis nu". Det jobbiga är bara att min mens är så strulig. Från Jan-April har den kommit som en klocka på 35:e dagen, därefter dröjde det 80 dagar innan den kom. Nu har den hoppat över igen är på dag 48. Det är inte förrän nu i dagarna vi bestämt oss för att skaffa en trea så det beror inte på att vi så innerligt önskar att bli gravida. Nu vill jag bara att mensen skall komma så att vi kan försöka. Hur har ni andra haft det? Hur kan man hjälpa mensen att komma i fas. Hur kan jag kolla om jag har ägglossning? Jag tror att jag hade det runt midsommar för då hade jag jätteont i sidan vilket jag inte brukar ha. Fast i och för sig hade jag det i nästan 3-4 dagar. Jag blir inte klok på detta med mens alltså!
 

Våran trea

Skrivet av  Mamma Mu 5 barns morsa
kom när syskonen var ca 5 och 7 år och det var superbra! Syskonen gladdes åt lillebror och jag hann mysa med lilleman när de andra var i skolan.Sen kom nr 4 ett år senare *s* och det var liiite stressigt.Inte samma lugn som med trean.Femman kom när fyran var 5 år och då var äldsta barnet redan 13 år.
Våran parrelation har bara stärkts av barnen,men jag tänker inte sticka under stol med att visst kan det vara kämpigt också när man har småbarn.Att hinna med varann också.
Så mitt råd är att känns det bra så är det bara att tuta och köra. =)
 

Ska försöka...

Skrivet av  Britta&Olivia
ge en liten sammanfattning av hur jag tycker att det var att få en tredje. Kan börja med att jag inte alls är den planerande typen och den här lilla sladden var en överraskning för oss. De stora var 11 och 13 när hon kom.

Den största skillnaden ekonomiskt var nog att man inte längre kan jobba så mycket. Det gjorde oss mest oroliga. Vi hade bytt ner oss i bilstorlek så vi fick skaffa större igen vilket naturligtvis också kostade. Annars hade man nytta av både egna och andras begagnade saker och kläder. Det är helt klart de stora som kostar pengar och inte den lilla. Hon hänger bra med på det mesta vi gör.

Jag har bara tyckt det var positivt för familjen med den lilla. Det som just nu är kämpigt är att få tid tillsammans för oss vuxna. Med två tonåringar som aldrig går och lägger sig och en liten som vaknar tidigt på morgonen är det svårt att hitta tiden och utrymmet för oss att vara själva någongång.

Lycka till!! Planerat eller ej så tror jag det blir positivt om man själv är positiv.
 

Artiklar från Familjeliv