Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi funderar

Skrivet av Therese m. Gustav -03 och Oliver -02 *på
på tätt eller sladdis.
Hur mycket orkar man. Jag har två relativt små killar ännu och platsar inte här ännu.
Jag och maken har många och långa diskussion om fler barn och när.
Jag vill ha tätt och han en sladdis.
Snälla ge mig för och nackdelar vad kan jag tänka på?
Svar på tråden: Vi funderar

För- och nackdelar med sladdis...

Skrivet av  Britta&Olivia
Vi har två barn tätt (90 & 91) och en riktig sladdis (född -02). Så här tycker jag just nu:

Fördelar:
- man njuter mycket mer av barnet och allt som det innebär att ha barn, vänta barn. En karamell att suga på.
- man har nått en mognad i sitt förhållande som gör att det blir mycket lugnare med ett litet nytt liv
- allting är klart runtomkring. Man har fått gjort karriär, skaffat sitt hus, renoverat en del.
- de stora barnen lär sig vad ett litet barn innebär på gott och ont
- för oss har det också varit positivt att vara hemma och föräldraledig när barnen börjat högstadiet. Då är det tryggt med en hemmamamma som hinner lyssna.
- skönt med ett eget brejk i livet som går i 180 med jobb och stora barn.

Jag har verklig njutit av mitt lyxbarn, men visst finns det nackdelar också:

- Svårt att göra saker som passar hela familjen.
- Svårt att hitta "vuxentid". De stora barnen lägger sig aldrig på kvällarna och den lilla vaknar när som helst eller åtminstone väldigt tidigt på morgonen.
- Allt börjar om, livet med dagistider att passa. Det var ju passerat nu......fast lite kul är ju det också.

Tycker att vardagen fungerar ungefär som förut och ingenting har varit väldigt svårt. Mitt råd är nog att vänta ett litet tag iallafall - kanske inte så länge som vi!
 

Så var det för mig

Skrivet av  ~Trixie~ med Karl 22/9-03 + 2
Fick barn tätt, -90 och -92 och det är ju faktiskt rätt påfrestande att ha två så små barn. Kan inte tänka mig annat än att det skulle bli ännu jobbigare med en tredje i rask takt.

Jag hade inte tänkt skaffa fler men det blev en sladdis 11 år efter sista barnet, så det är ett stort hopp. Har inte njutit så enormt av de äldre barnen som jag gör av min lille sladd, det fanns liksom inte tid då. Nu tänker jag i helt andra banor och lovprisar detta med en liten även om det förstås är ett litet steg tillbaka. Dom stora har precis börjat stå på egna ben och friheten hägrade för en annan.......men det spelar ingen roll:)
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Therese m. Gustav -03 och Oliver -02 *på besök*
Jag har lite att fundera vidare på.
 

Artiklar från Familjeliv