Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2:a bm-besöket

Skrivet av Veronica BF 4/12
är nu avklarat. hade gått upp 3kg sen inskrivningen alla andra värden var bra. Fick lyssna på hjärtljuden, så himla mysigt de låg ipå 155, finns det några teorier kring hjärtljud dvs vilket kön osv?. Har en toppen bm och hon tog upp vad läkaren hade noterat vid dateringsultraljudet och enligt min bm så bör jag bli sjukskriven (till en början på 50%)eftersom min grav är en sk "riskgrav". Nästa vecka ska jag på mitt 2:a UL så då får jag höra vad spec MVC läkaren har att säga om ev sjukskrivning, om hon inte sjukskriver mig så kommer distriktsläkaren att göra det.
Svar på tråden: 2:a bm-besöket

över 140

Skrivet av  skorpan bf 22/12
så lutar det åt en tjej har jag hört o läst men min kompis hade mellan 142 - 156 under graviditeten o fick en kille så man kan ju tro men inte lite på det alltför mycket =)
 

varför riskgraviditet?

Skrivet av  undrande
Hej,
skönt att du fått en bra bm. Får jag fråga av vilken anledning din graviditet är en riskgraviditet? Du behöver förstås inte svara om du inte vill.
Lycka till.
 

därför att....

Skrivet av  Veronica BF 4/12
Jag har inga problem med att svara, så det är helt ok att fråga. Min bm + läkare har sagt att det är en riskgrav pga:
-Blödningar (har haft 3 st)
-Foglossningar
-Myom, här ligger nog den största orsaken. Jag har ett myom som sitter i framväggen, själva myomet har växt och var för en månad sedan 4x5cm. Ovanpå myomet är placentan placerad så nästa vecka ska jag på SMVC för att kolla om det har växt ytterligare sen ska jag på fler kontroller för att kolla flöde i navelsträngen och tillväxt på bebisen. Myomets storlek och placering kan leda till att bebisen inte kan vända sig så det ligger i säte vid förlossning. Har även kraftiga huggsmärtor i magen pga detta myom.
 

Artiklar från Familjeliv