Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2:a BM besök - får ni ett 2:a UL?

Skrivet av Drine v21+2
Hej hej,
I måndags var jag hos BM för andra gången och blev besviken. OK vi lysnnade på hjärtslag och hon kände på livsmodern, härligt att allt var bra.
Men inget mer. Jag trodde att man skulle kolla bl.a. hjärnvärde.

Dessutom sa hon att man inte skulle göra mera UL nu (mitt enda var v.16).
I visa länder kollar man missbildningar i vecka 22 och får ett UL i sista månaden för att se om bebisen ligger bra, inte är för stor...
Några pratar om ett "provoked" förlossning några dagar innan BF datum om barnet är stor för att det kan bli risk med navelsträngen.
Har ni redan hört om sånt?
Jag är lite orolig för här säger man att förlossningen kan vara 2 veckor efter BF datum.
Är det inte långt och farligt att vänta så länge efter BF datum?
Svar på tråden: 2:a BM besök - får ni ett 2:a UL?

Normalt bara 1 UL

Skrivet av  Anna med Carl + BF 28/11
Jag tror att det är vanligast med bara 1 UL på "vanlig" MVC i Sverige.
Och ja, i de flesta Landsting får man gå upp till 2 veckor efter BF innan de startar förlossningen men då har de koll på att det finns fostervatten kvar och att fostret får näring.
Vet att det är mycket olika i olika länder man jag tror som sagt var att det är så det går till på de flesta ställen i Sverige.
Är du orolig så skall du säga det till din BM.

Jag gjorde 3 UL när jag väntade sonen. 1 i vecka 7 då jag hade en blödning, ett i vecka 18 (det "vanliga") och sedan 1 i vecka 38 då BM trodde att han vänt på sig och låg i säte men så var inte fallet alls.

Denna gång har jag redan gjort två. 1 i vecka 9 efter flera blödningar och så det "vanliga" i vecka 18.
 

En del får

Skrivet av  NallePuh
ett tillväxt UL senare i graviditeten
om SF måttet inte går upp om bäbisen helt plötsligt rör sig dåligt eller om man har tidigare fött en bäbis som är stor (med stor menas över 5 kg)
så är det här ialla fall

Annars är det bara ett UL i vecka 16-21
 

vad betyder "SF-mått"? *imt*

Skrivet av  nyfiken
--
 

Symfus-fundus mått

Skrivet av  Leeandra bf 23/12 *19+1*
Barnmorskan har ett måttband som hon mäter livmoderns storlek med. Hon mäter från blygdbenet upp till livmoderns övre kant och får då fram ett mått hon kan jämföra med normalmåtten för den vecka man är i. Om måttet är mycket för litet eller för stort så följer man upp det.
 

I Malmö får man 2

Skrivet av  Karro bf 6/12
Ul. I v 16-20 som alla andra samt efter 32 fullgångna veckor för att kolla tillväxten. Fick det när jag väntade dottern -99, nu går jag på en annan klinik men där får jag det oxå.
 

Olika

Skrivet av  MiaMaria m Josefin + Krabat v21
hur många ul man får. Förra gången fick jag bara ett i v 14, kombinerat nupp och bestämma datum mm. Tror att jag skulle fått ett till en vecka efter bf, men då ville Josefin komma ut :)

Denna gången har jag fått två ul. Först nupp i v 13 då de bara kollade nackspalten, sedan ett i v 18 då de kollade allt annat.

Med Josefin så bokade vi ju privat ul för att se kön, så vi fick ju se lite mer senare också. Annars brukar man väl få ul om magen inte växer som den ska (barnet kan ju må bra i magen ändå) och när man gått över tiden.
 

Hos oss

Skrivet av  Lottis m Alicia -03 +bf 30/12
I Norrköping gör man bara ett UL vanligtvis. Jag har ju tittat med Vul två gånger och de besöken har jag betalat själv och de gjorde jag för att jag blödde. Sen kommer jag få göra ett till UL i vecka 26 ungefär för att jag har en moderkaka som ligger lågt och då tittar de upp den extra.

Men det är olika i alla kommuner och i vår är dte mycket besparingar så de drar in på så mycket som möjligt. Förra gåmgen gjorde jag ett, det vanliga och sen i vecka 29 var jag på förlossningen då jag trodde jag läckte fostervatten och då fick jag kolla igen, fast det var en liten UL-apparat och man såg inte så bra.
 

Jag får

Skrivet av  Trillian bf 24/12 o fyra till
fler än ett eftersom jag fött i säte tidigare och det inte upptäcktes i tid.Normalt är ett,i vissa kommuner får man ett tidigt VUL också.
 

Artiklar från Familjeliv