Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips om röd rumpa

Skrivet av Maria m Linn 15/12
Min lilla tös har drabbats av små blåsor i sin rumpa som nu till hennes mammas fasa tilloch med blöder. Har ni något bra tips på effektiv salva el liknande. Självklart förstår jag att hon har ont här när man byter på henne. Kramar
Svar på tråden: Tips om röd rumpa

Inityol

Skrivet av  Madde m Alexander-01 & Izabelle-05
Det är det bästa mot allt sånt tycker jag!
 

Inytiol

Skrivet av  Marie m. Tobias-91 & Lukas 041213
På apoteket i "babyhyllan" finns en salva som heter Inytiol, den är jättebra mot röda stjärtar och blöjeksem. Du lägger på en klick och duttar/stryker försiktigt ut på det drabbade området. Det verkar kanske lite kladdigt men salvan skapar ett skyddande skikt mot blöjan och det fungerar väldigt bra.

Hoppas den lilla rumpan snabbt blir bra!
*kram*
 

Samma salva men lite olika stavning... :-)

Skrivet av  Marie m. Tobias-91 & Lukas 041213
Tror nog att Maddes stavning är korrekt... Hoppas du hittar den i alla fall!
 

...och egentligen stavas det Inotyol...;-)imt

Skrivet av  Brita
 

Petitesser ;)

Skrivet av  Madde m Alexander-01 & Izabelle-05
*fnissa*
 

vad tvättar du henne med?

Skrivet av  Berit m Jesper 001108 & Maja 041121
använder du tvål o vatten eller våtservetter?
 

Tips

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Vi använder inga tillsatser när vi tvättar sonens rumpa, utan bara vanligt varmt vatten och tvättlapp utan grejs på.

Han blir röd där blöjan sitter fast (ovanför höfterna) men inte i rumpan. Vi byter blöja när han kissat, kan bli en del blöjor per dag.

Att man ska använda våtservertter tvål och jag vet inte vad, är nog bara reklamtips.

Du kan prova smörja in med bröstmjölk, om du ammar, det hjälper till allt tycker jag.
 

Lufta mycket

Skrivet av  Brita
och använd aldrig tvål i rumpan....tvätta med olja och vatten, torka om det behövs med hårtork.

En hästkur är att koka upp en dl vatten med nån matsked linfrön (hela) i, och låta svalna. LÄgg sen ett tjockt lager av geggan i blöjan, mot såret. Byt omslaget om barnet bajsar, och börja omigen (tvätta med olja och vatten, torka ordenltigt, lufta, gör omslag). Lycka till!!!!
 

Min Vide hade precis samma!

Skrivet av  Rebecca m. Vide 17/11 + 2 till.
Och jag bad precis som du om tips fast då i novembergruppen.
Och då hade jag provat att lufta mycket, tätare blöjbyten och småsåren ville ändå inte ge med sig.
Och så fick jag då tipset om INOTYOL - och WOW!
För lille Vide hjälpte det på mindre än en dag!!!
Ser att du har fått samma tips från flera andra, men ville ändå berätta hur bra den kan funka.
Lycka till, och hoppas att rumpan blir bättre! :O)
 

Blir det inte bättre..

Skrivet av  Sandra *på besök*
av inotyolen inom ett par dagar så vänd dig till bvc. Det kan nämligen vara svamp och då gör feta salvor (som idomin,inotyol etc.) bara saken värre.

Krya på lillbäsen. :-)
 

Bepanthen

Skrivet av  Jenni bf 23/1+14
en universalsalva som hjälp båda mina barn vid röda rumpor, självsprickor, ömma och såriga bröstvårtor osv. Helt outstanding om jag får säga det själv. Finns på Apoteket. Ett måste i varje hem!
 

potatismjöl!

Skrivet av  LottaH m. Viggo 030214 och Evelina 041207
På Viggo funkade det jättebra att pudra på massor av potatismjöl (tips från mormor). Har inte behövt testa på Evelina än så länge.
Annars är Inotyl en kanonsalva!
 

Artiklar från Familjeliv