Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 månadskontroll?

Skrivet av camilla med Casper 040415
Jag har hört att vissa varit på nått som heter 1 månads kontroll..
Casper är 5 veckor nu och vi ska inte till BVC förrens i slutet på nästa vecka. Finns inte 1 månadskontroller i hela landet?

Jag tycker att allt skiljer sig från olika kommuner. Det är ju inte klokt.
Någon som vet när man börjar med AD droppar i gbg området?
Svar på tråden: 1 månadskontroll?

Nej,

Skrivet av  Lotta med Saga 17/4-04
vi har inte varit på någon särskild 1-månaderskontroll. Vi går till BVC en gång i veckan och första läkarkontrollen är vid 2 månader.
 

Ad-droppar

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 040401
börjar man med när bebisen blivit 1 månad. Å det spelar ingen roll vart man bor, vad jag vet. Inget jag har hört i alla fall. Men sthlm är väl som gbg, så sätt igång du. :)
 

Men ska

Skrivet av  camilla med Casper 040415
man inte få dropparna på BVC?
Det har jag hört...
 

Stämmer.

Skrivet av  cia med felicia 0210 & linnea 040401
Vad konstigt att du inte har fått dropparna. Hör med ditt bvc och fråga varför också. Kan ju vara intressant att få ett svar på varför du inte fått flaskan.
 

ja fick köpa själv gumman!!

Skrivet av  caroline med alexander
25 kr på apoteket!
 

KOnstigt..

Skrivet av  camilla med Casper 040415
att det är så olika på olika ställen.
Det är dumt.
När började du?
 

Det är tydligen...

Skrivet av  Maria m Tilda o Simon
... väldigt olika när man börjar med dropparna, jag har hört allt från 2 v till 6 v. Det gör nog inte så mycket om man inte börjar vid exakt 1 mån (som man gör även här i Tyresö)...
 

Undra om

Skrivet av  camilla med Casper 040415
det är skillnad på barn i olika delar av landet eftersom det är som skillnad överallt?!!
 

=)...

Skrivet av  Maria m Tilda o Simon
... jadu, visst är det skillnad från barn till barn men det är ändå konstigt att det är så olika riktilinjer inom samma land. Jag förstår ju att olika länder har olika rekommenadtioner (i Finland bara D-droppar) men, men det är tydligen bara att acceptera... =)
 

Ingen 1 månadskontroll här...

Skrivet av  Tessan m. lilla Oscar
och inte AD-droppar före 6 v. Så är det här hos oss iaf. :-) Förresten, ja det är på BVC man får dropparna men det är olika i olika län (kommuner?) huruvida de kostar eller är gratis, här är de gratis.
 

Vi har 1 månaderskoll.

Skrivet av  MammaMu m Loke, Ophelia & Tiffanie
Det är ingen läkar koll utan bara en koll sköterskan gör. Hon kollar om bebisen rör armar och ben symetriskt. Om bebis följer en leksak bed blicken. Och om de kan fästa blicken. Min bvc sköterska sa att detta började de med -01. Innan dess gjorde de inte denna kontroll förren vid läkarbesöket som här är vid 2 månader. När inte 1 mån kollen fanns så gjordes läkarkollen vid 6 vekor. Nu får man ad-dropparna gratis här och de börjar man med vid 1 månad. Innan fick man de första vid 6 veckorskollen.
 

vi fick en bok

Skrivet av  Hankim m. Izabell 040405
" Barnens hälsobok" PÅ BVC där sköterskan fyller i allt, i den står den även om vaccinationer och kontroller, som rekomenderas i sverige. Sk. basprogram för BVC. I den står det AD- droppar från 1 månad och läkarkontroll mellan 6-8 veckan.
Det står en massa matnyttigt och tips i den.
 

Den boken har vi med.

Skrivet av  MammaMu m Loke, Ophelia & Tiffanie
Tror det är samma i alla fall. Är den gul? I vår står en månaderskollen med men de kallar det nog nåt annat. Gör det det i er också?
 

ja, precis, det är den boken*imt*

Skrivet av  Hankim m. Izabell 040405
--
 

Inte här

Skrivet av  Elin med Albin 29/3
Jag bor i Västerås och här har man ingen 1-månadskontroll. Däremot var vi på läkarbesök idag, Albin är 7 veckor. I vår hälsojournal till Albin finns alla besök med upp till skolåldern och där står att första läkarbesöket är mellan 6-12 veckor.

Ja, visst är det konstigt att det är olika. Men så länge de har koll på våra barn så... =)

Här börjar vi med AD-droppar vid 4 veckors ålder.
 

2 månader här

Skrivet av  Marie med Alex4, Oliver1 & Alicia 2/4-04
och då med första läkarkontrollen. Vi bor i Blekinge. :-)
 

Och

Skrivet av  Marie med Alex4, Oliver1 & Alicia 2/4-04
vi har gratis AD-droppar till barnet fyller 2 år förresten.
 

Sexveckorskontroll här!

Skrivet av  Nina med Saga 29/3, Lukas och Alicia
AD-droppar från fyra veckor...

Bor i Umeå!
 

Artiklar från Familjeliv