Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allergisanerad kost?

Skrivet av //Krickilina
Funderar över detta med att allergisanera kosten under första levnadsåret för min pojke som nu är 4 månader och 1 vecka. Det börjar ju bli dags att börja med smakisar. Jag och min man är ganska mycket fördoämnesallergiska, mot olika saker och på olika sätt, men bla mot laktos. Fick rekommendationen av en bekant att allergisanera Emanuels kost under första året för att minska risken att han också blir allergisk. Men hur gör man? Vad ska man undvika att ge honom och hur länge? Är det någon som gjort detta för sitt barn och vad blev resultatet?
Tackar på förhand!
Svar på tråden: Allergisanerad kost?

Kan inget om allergisanering...

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
...men däremot så vet jag att rekommendationerna nu, absolut främst för dem som har allergier, är att vänta med smakisar till sex månaders ålder! Just för att motverka allergier hos barnet själv så ska man inte introducera nya substanser tidigare än nödvändigt.
 

men...

Skrivet av  //Krickilina
..min bvc-tant säger att man måste ha börjat med smakisar innan 6 månader för då de är 6 månader måste de få näring från mer än mjölken och därför måste man redan ha vant dem... Hur ska man veta?
 

har hört

Skrivet av  Pia m Vira o Samuel
Jag helammade i 6 månader, sedan delammade jag ytterligare 8 månader. Tomat , fisk o ägg gav jag inte på hela första året och är fortfarande försiktig med fastän Elvira är 2.5 år.

Och komjölk såklart var jag försiktig med att ge, eftersom jag själv var allergisk mot det som barn.
Och det har hon inte alls reagerat mot!

Ps tror man tom kan helamma i 8 månader om man vill o kan


 

Du kan lugnt vänta

Skrivet av  Ulrika m Olle-00 & Ellen-04
Det är ingen brådska med att börja med smakisar. Börja när sonen visar intresse för mat. Du kan helamma tills han är runt året utan att det är någon fara. Är han pigg, nöjd och växer som han ska är det ingen fara. Om ni har mycket allergier kan det ju vara bra att amma lite längre och sedan introducera maten medan du fortfarande ammar.
 

De lärda tvistar ju om detta....

Skrivet av  Plottis med döttrar 040220 & -02
men jag kan berätta hur vi gjort/gör.
Jag är också allergisk på alla möjliga tänkbara vis (bl.a. laktos, stenfrukter och nötter) och kände som du oro inför när Tilda skulle börja med smakisar. Men vi körde på som alla andra med undantaget att hon alltid fått majsvälling istället för vanlig (eftersom jag tror att det kan minska risken för glutenintolerans p.g.a. att det finns många glutenint. bland 80-talisterna och de fick en hög konc. av gluten i vällingen när de var små). Tilda har ännu inte visat några tecken på allergi.

Signe har testat på Sempers ersättning och blev då jättedålig, men jag har kunnat äta mjölkprodukter hela tiden så vi misstänker att hon kan ha en överkänslighet mot mjölk. BVC råd var då att inte ge någon mjölk under första året men i övrigt köra på med smakisarna. Dessutom skall jag introducera gluten medan jag ammar vilket sägs ha en förebyggande effekt.
Fisk och ägg är ju väldigt allergiframkallande, men huruvida man skall introducera det före eller efter ett år ändrar de rekommendationerna hela tiden.

Mitt råd är att läs på om vad olika utredningar kommer fram till, men lita främst på vad din intuition säger dig.
 

Artiklar från Familjeliv