Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amma under mensen??

Skrivet av Plottis med döttrar 040220 & -02
Fick tillbaka mensen i lördags! *Jippi, vad kul mitt under bröllopsfesten*
Sen dess har brösten känts väldigt tomma och konstiga. Det har varit en helt annan känsla, än innan, att amma. Har sen i söndags kväll intensivammat och försökt få upp produktionen igen men de känns fortfarande hopplöst tomma. OK, helt tomma är de förstås inte, men Signe verkar kämpa hej vilt för att det ska komma nåt och hon verkar inte nöjd efteråt.
Med Tilda fick jag inte tillbaka mensen förrän jag helt slutat amma så detta var ju en trevlig överraskning :-(
Svar på tråden: Amma under mensen??

Produktionen kan gå ned lite

Skrivet av  Pallas
Har ingen erfarenhet själv, men har läst att produktionen kan gå ned lite under mensen, liksom den kan göra om man blir sjuk.

Som jag fattat det återgår det till det normala efter avslutad mens, men jag kan inte säga säkert.
 

Tyvärr är det så att mjölken påverkas!

Skrivet av  Susanne& Gabriel 2/5
Jag har nu haft mens i två omgångar sedan Gabriel föddes ( regelbundet oxå TYVÄRR )och varje gång har mjölken minskat drastiskt!
Första gången var jag dessutom förkyld så det inverkade oxå; men jag tog i vilket fall kontakt med amningshjälpen och de berättade att det var på det viset.
Samma dag som mensen slutar "kommer mjölken tillbaka" i samma mängd som innan, kanske lite mer eftersom man ofta intensivammat och det finns mer än vad efterfrågan kräver!
Jag köpte tillägg under första mensen för att jag tyckte så synd om sonen som inte fick bli ordentligt mätt, men det vägrade han ta så jag fick amma en gång i halvtimmen för att han skulle vara nöjd.
Nu är dock allt som vanligt och han är så nöjd så nöjd!
 

Har aldrig...

Skrivet av  Tessan m. Oscar
haft problem med det men å andra sidan så helammade jag inte längre då min mens kom tillbaka efter Simon (han var 7 mån).

Än så länge så har jag inte fått tillbaka någon mens efter Oscar (hoppas det dröjer läääänge) så jag kan inte säga hur det ser ut den här gången.
 

Jaghar ammat

Skrivet av  Doni
Med förra barnet född 00 så fick jag tillbaks mensen efter 6 v. Den här gången dröjde det hela 15 v. Vilken lycka ;O)
Mensen kan påverka mjölken, men det har aldrig stört i någon större utsträckning. Jag märker att barnet vill amma lite oftare. Mina barn har haft jättebra viktkurvor så något problem för barnet välmående ska det inte vara
 

Jag har fått tillbaka mensen.,

Skrivet av  Carina i Tyskland med Hugo 25/3
men (peppar-peppar) inte märkt någon skillnad i mjölkmängden.

Kanske hjälper det om man strax före/under mensen dricker lite amningste, som ju ökar produktionen?

Lycka till!

Carina
 

Ok, det var ju skönt att höra!

Skrivet av  Plottis med döttrar 040220 & -02
Då kanske det snart blir lite bättre.
Känner inte att jag vill sluta amma riktigt än,
nu när amningen äntligen fungerar bra.

Tack för svaren!
 

Ahhhhhh

Skrivet av  Polarn & Noah 040319
Har känt samma sak som du men inte alls funderat på om det hade med mensen att göra. Fick tillbaka den för ca 2 veckor sedan *suckar* och mjölken minskade drastiskt. Noah äter otroligt ofta och verkar inte gå upp så mycket i vikt. Han är ändå nöjd men det är en evigt tuttande jämt.

Känner som du att jag inte är redo att ge upp amningen. Fast nu har han fått sin första tand så nu är jag orolig över hans bitande också :-(
 

Artiklar från Familjeliv