Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fler som får göra välling på natten?

Skrivet av Malin m. Maja 10/4-04
Eller natt o natt...TIDIG morgon i alla fall. maja vaknar alltid 05.15 och kan inte somna om hon inte får välling! Det skulle vara skönt om man fick sova en hel natt nån gång...typ till sju...Sen blir det gröt runt nio, stor burk till lunch, stor burk till middag...o välling på kvällen igen..Där e´mellan blir det nån frukt o smörgåsrån...Tycker att hon äter för mycket...? Vad tycker ni?
Svar på tråden: Fler som får göra välling på natten?

Japp!

Skrivet av  Mia m Emilia & Amanda
Emilia äter fortfarande välling på nätterna. Precis som Maja så vaknar hon vid 5 och somnar bara om när hon fått full flaska. Det händer också att hon vaknar vid 12-1, och då är det samma visa.

Emilia brukar äta en liten yogurt + macka till frukost, en stor burk + frukt till lunch, frukt/smörgås m yogurt eller en fruktdessert till mellis, och sen en stor burk eller en grötportion till kvällsmål. Avslutar med full vällingflaska i sängen innan hon somnar vid 19.
Det blir väl på ett ungefär som Maja, och jag tror att det är helt ok.
 

Jadå

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
Alicia äter 2 ggr/natt. En gång mitt i natten och så en gång mellan 4-6 nån gång.

Ja, alla äter ju olika. Alicia är liten i maten, men det är nog helt ok som din dotter äter. Härligt att hon har aptit på livet! :-)
 

5 mål om dagen

Skrivet av  Nilla -P:s puma
är lagom:
Frukost
Mellanmål
Huvudmål med lagad mat
Eftermiddagsmål
Kvällsmål

och ammar man eller ger välling så kan det bli 5-6 mål men det är väl helt okej.


Om min lille vaknar på natten, är det inte för att han är hungrig. Det brukar räcka med att buffa/vagga/ något för att han ska somna om.
Han brukar sova till 6-7 och då ammar jag honom.

 

Här görs det välling nattetid

Skrivet av  Lee, mamma till Raffe + 6 till
Jag orkar inte helt enkelt inte att försöka få Raffe att somna om utan flaskan. Han är så bökig och vill hamna i vår säng , vilket jag absolut inte vill nu när vi äntligen fått honom att sova i själlsängen.

Raffe äter 6-7 mål /dygn men så är han också en stor krabat (vid 6½ mån 11800 gr).
Han har först nu börjat kunna ta fastare föda utan att kväljas, så vi får se om vi får ordning på nattvällingtiderna så småningom.

 

Äter också på natten ..

Skrivet av  JennieLina
en omgång varje natt blir det. Blandar vällingen och sätter i kylen på kvällen så jag slipper stå och mixtra så mycket på natten *trött*

Sen blir det
Frukost med oss
Välling innan han ska sova
Fika med oss
middag med oss
Välling innan sängdags
+ oftast lite smörgåsrån, frukt och div annat gott han hittar på golvet :-)
 

Min joakim

Skrivet av  Caroline m joakim 25/5-04
äter sin kvällsvälling kl 18.30 sen sover han till ca 05.00 då vill han ha en flaska välling. Sen brukar han sova till 07.30 och vill då ha välling igen vid 9.30
Nästa mål är runt 12.00 vilket brukar bli en liten burk mat och en liten flaska välling. Sen äter han gröt vid 16.00 och till sist kvällsvällingen
 

Så var det...

Skrivet av  Maria m T & S
... med Tilda, hon vaknade av vällingklockan vid 03 tiden varje natt (även om hon var proppmätt) ända fram till 1½ års ålder. Därför slutade vi ge välling på natten. Det blev två nätters gnäll o bärande men sedan försvann behovet av nattvälling o hon började sova hela nätter. =)
 

G vaknar alltid runt 5-6..

Skrivet av  BarbaMamma
och då blir det välling för hans del..
Ibland har jag tur och han somnar om, men oftast vill han upp och leka då...

Han ligger i sin spjälsäng fram tills dess och om han somnar så får han ligga mellan sambon o mig då..

Tycker inte att din tjej äter för mycket!
Så här ser G:s matdag ut:
* 200 ml välling ca 5-6
* En portion gröt runt 9
* Ev välling runt 11 annars blir det en burk mat vid 1130-12 ca. Han får alltid lite dessert efter maten
* 200 ml välling runt 14-15
* En portion gröt runt 18
* Kvällsmat: 200-250 ml välling
 

Ja

Skrivet av  Xappoline & Kevin 29/3
Kevin äter välling vi 02 på natten.
 

Tips: kall välling

Skrivet av  Gittan m Gemma 0205 o Gianna 040318
Om hon går med på att dricka kall välling vilket Gemma alltid gjort så slipper du gå upp i köket på natten. Bara gör vällingen när du lägger dig och ställ bredvid sängen. Ingen fara att den hinner bli dålig under natten om den står orörd. Gemma åt på natten till 1,5-årsåldern sedan körde vi en VVV... Våga Vägra Välling... Med Gianna har jag varit "tuffare" och avvänjt nattmatning redan nu för jag har förstått att de inte behöver äta på natten för näringens skull. Dessutom är det katastrofalt för tänderna, särskilt senare när det finns kindtänder. Sedan jag slutat att amma på nätterna har allt blivit bättre, hennes nattsömn, aptit på dagarna, humör mm. Först vid sex på morgonen får hon äta nu. Fast det är amning då. Hon kör VVV helt själv (tyvärr tycker jag). Äter endast välling om mamma är lååångt borta (=på jobbet).
 

Artiklar från Familjeliv