Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vändningsförsök???

Skrivet av johanna
Någon som gjort? Gör det ont, är det obehagligt...? Jag ska göra imorgon och är då i v.38+0, tycker nästan det känns för sent att prova ett sådant, tycker det är jättetrångt i magen nu.
Svar på tråden: vändningsförsök???

hej

Skrivet av  Angie med Emilia & bf 5/2 *på besök*
jag gjorde vändningförsök i slutet av v 37 förra gången. Det gick inge bra hela kroppen gick att dra med men huvet låg envist kvar och tröck under mina revben *ajaj* Jag tyckte det gjorde jätte ont och var obehagligt men andra tycker inte det är så farligt det är så olika och så beror det väl på kanske hur bebisen ligger och hur hårdhänt läkaren är. Läkaren som gjorde det på mig han nästan stod över mig tillslut och slet usch det var obehagligt...

Har hört att vändningförsök ibland kan få igång en förlossning...så vi får väl se om du kanske får din bebis då ;)

Lycka till iallafall!
 

Har inte gjort vändningsförsök (tips)

Skrivet av  LA bf 23/1
Gick på yoga under två grav och där kom ett tips fram på hur man kan få barnet att vända sig.

Lägg dig på rygg med knäna uppdragna och lyft bäckenet. Palla upp med kuddar under rumpan och ligg så så länge du orkar. Ibland får man höra att man ska stå på huvudet men det är ju lite väl avancerat. Testa detta några gånger under em. Vet inte om du orkar men försök ligga så en halvtimme åt gången eller så. (Man blir lite yr eftersom blodet far upp i huvudet men det är inte skadligt på något vis - rätt skönt för bäckenbotten oxå som avlastas...)
Barnet brukar böka runt en del eftersom det får lite mer plats på detta vis.

Lycka till med vändningsförsöken!
 

Jag har gjort det

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Ida låg i säte så jag gjorde ett vändingsförsök med henne. Jag tyckte inte det gjorde det minsta ont och inte var det speciellt obehagligt heller (i den meningen att det inte var obehagligare än man kan tänka sig att det är när någon knöölar rätt hårdhänt med ens mage).
Först gjordes en massa ctg och ultraljud för att kolla läget, sedan fick jag bricanyl för att livmodern skulle slappna av, mer ctg, och sedan var det dags. Jag blev tippad så jag låg med huvued nedåt. Med hjälp av ultraljud såg läkaren hur hon låg och körde sedan in händerna ganska djupt in i magen och "tog tag" om bebisen. Till en början gick det fint. HOn vände sig lätt tills hon låg tvärs över magen, med huvudet på ena sidan och rumpan på den andra, men sedan tog det stopp och hon glad snabbt tillbaka till utgångsläget. Detta gjordes ett flertal gånger tills de insåg att hon inte tänkte vända sig.
Jag skulle gissa att de höll på i 10-15 minuter, men jag upplevde det itne som jobbigt någon gång utan slappnade bara av så mycket jag kunde. För min del kunde de försökt lite till, men eftersom det finns en risk att förlossningen startar eller att moderkakan skadas så valde de att ge upp.

JAg vet att många upplever det som obehagligt, men det gjorde alltså inte jag. Det planerade snittet som Ida föddes med var en fantastisk upplevelse så jag hoppas att du inte blir allt för besviken om inte vändingen lyckas!
 

Artiklar från Familjeliv