Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag, en nässpraysjunkie (långt å gnälligt)

Skrivet av Nica m. Hugo & Milo + Knyttet 5 dagar till bf
Blir galen, är så täppt i näsan jämt och har varit så i flera månader nu. I början klarade jag mig om jag sprayade på kvällen innan jag skulle sova. Men nu är jag täppt nästan hela tiden. Kvällssprayen håller inte öppet ens till morgonen längre utan jag vaknar varje morgon av att munnen är heltorr pga att jag inte får luft genom näsan. Försöker klara mig så länge som jag kan med saltvattenlösning på fm, men vid 13-tiden är jag så slut pga syrebrist att jag måste spraya igen.
Hoppas verkligen att det ger med sig iom att barnet föds för jag har överskridit rekomenderad användning för länge sedan.
Svar på tråden: Jag, en nässpraysjunkie (långt å gnälligt)

Sprayens fel!

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Det är antagligen soprayen som är problemet! Nu vet jag inte vad för spray du använder, men om det är vanlig nässpray, som Nezeril och liknande, så kan man bli heltäppt av den om man är gravid.
Jag råkade ut för det. Jag var förkyld och använde Nezeril i några dagar och blev sedan helt tilltäppt. Slemhinnorna liksom sögs ihop inne i näsan när jag svalde, och det blev heltäppt. Höll på att kräkas innan jag fick bort undertrycket inne i näsan. Fick sedan höra att gravidas slemhinnor är känsligare (vilket jag i och för sig visste) så att man tidigare överskrider gränsen för användandet av Nezeril. Jag genomled en natt med bara koksalt-spray, men sedan släppte det!
Så försök att klara dig utan sprayen ett tag, så kanske det släpper!
 

Rinexin

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
Berätta för bm om dina besvär. Jag fick utskrivet Rinexin som är avsvällande. Jag med har överskridit rekommenderad användning, är nog inne på 5:e flaskan sen början av nov. Jag _vet_ ...man blir täppt av sprayen tillslut. Men vad sjutton gör man? Nu har jag iallafall kunnat sluta med sprayen så det är toppen. Min bm sa att om man är förkyld i slutet av grav så är det jättevanligt att täppan inte släpper förrän man fött barnet... Så för att du ska få några nätters sömn, ring bm och be henne skicka recept. Vem vet, du kanske går över några dagar med. Kram och lycka till.
 

JAG MED!!!

Skrivet av  geo75 *på besök fr ankomst feb-05*
Hej skönt att höra någon mer än jag som är så :) Har försökt desperat med koksalt lösning dagtid o barn nässpray nätterna. Vaknar vaje natt av att jag drömmer att jag kvävs o då är jag genomtäppt i båda näsborrarna och munnen är genomtorr med spruckna läppar... Har användt alldeles för mycket nässpray men va gör man när man inte kan andas?

Vad jag har hört av ex min syster (som va likadan) så släpper det direkt när du fött så jag håller tummarna att detta gäller för mig med.

Min BM sa att rinexin inte är att rekommendera för gravida!
 

precis samma här...

Skrivet av  Ulrika m. Pontus&Fia 1/10-03 + bf 28/1
men det får jag ta tag i efter förlossningen, jag måste ju kunna andas!
Jag har dessutom varit nässpray-beroende förrut så jag vet hur dumt det är men vad gör man ?
Lycka till!
 

vet inte men kan kanske hjälpa

Skrivet av  cajza bf 12/1
JAg har varit gruvligt förkyld under hela jul och nyår och har kombinerat nezeril med sinovatabletter som finns på apoteket och ska vara avsvällande. Man kan ta tabletterna när man är gravid men inte när man ammar enligt lappen i asken.
 

Artiklar från Familjeliv