Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glukosbelastning + tillväxtultra

Skrivet av Carina med 6 huliganer + bf 17/3
har jag gjort idag. Fick med nöd o näppe godkänt på glukosbelastningen, gränsen låg på 8,6 o jag hade 8,5 sköterskan som tog provet sa att BM hör av sej om vi ska göra om det, men hon trodde inte det. Hb låg på 104, så nu blir det till att äta järntabletter, sf-måttet var 30 cm, (är nu i v.27+5) o hjärtljuden låg på 140.
Tillväxtultrat visade en bebis som ligger ca 13% över det normala, hade inte trott nåt annat heller! *ler*
Nu väger den ca 1260 gr, så det lär väl bli en 4,5- kilosklump vi får igen!
Annars är allt bra, vi är nu "installerade" i Önnestad hos mannen där vi ska fira jul o nyår. Ska plocka ner vagga o sängkläder från vinden, o ta hem till mej sen o tvätta o göra i ordning, sen ska det ju fixas en säng här med, men det löser sej. Ebba ska snart få en större säng,på tiden kanske, hon är 2år o 9 månader!
Annars var allt bra idag, bebisen låg med huvudet neråt men jag tror den har flyttat på sej igen, foglossningen är uthärdlig, o nattsömnen rätt ok, mycket tack vare min glidmatta jag har i sängen.
Nu längtar jag efter bebis!!!!!!! *ler*
Svar på tråden: Glukosbelastning + tillväxtultra

Tänk

Skrivet av  Sofia 26+6
vad tiden går fort .Att den redan är så stor i magen .
Du är inte ensam om att längta =)
 

Måste vara

Skrivet av  Norrvan BF 20/3
jobbigt att ligga precis på gränsen i b-glucos. Fast det är väl bättre än att ligga över förstås! Är lite nyfiken på det här med tillväxt-ul. Hur tillförlitligt är det? En kompis till mig säger att de ofta säger fel. Skulle vilja göra ett eftersom Hugo var stor för tiden.
 

Mitt x-tra ul...

Skrivet av  Mia med Charlie [-03] + bf mars
...när jag väntade C var helt åt skogen. U-ljudet gjordes i v 35-36 & då var han ca 11% för stor. Skulle väga typ 3,8-3,9 vid fullgången tid. Nu kom han visserligen 10 dagar "försent" med då vägde han 4,8. Det diffade med andra ord på ca 1 kg men det var nog ett undantagsfall.

Jag kommer ändå att göra ett under denna graviditet ändå eftrsom även C var stor för tiden samt för att jag vill det... Prata med din bm, tror inte att det borde vara något problem om det är något du tänker på...
 

ok

Skrivet av  Norrvan BF 20/3
det kanske är värt att kolla ändå, bara man är medveten om att det kanske inte stämmer! Hugo vägde nästan fyra kg i v 36+6 och jag hade troligtvis inte gravdiabetes.
 

Oj oj...

Skrivet av  Mia med Charlie [-03] + bf mars
Kanske var det en liten felberäkning på det "stora" ul då för Hugos del. Verkar vara mycket om han nästan vägde 4 kg i v 36+6.

För min del känns det ändå bra att få göra det. Även om jag troligtvis ändå inte kommer att bli igångsatt pga att barnet är stort. Åhh, andra sidan så vet jag ju att jag klarar att föda en stor bebbe på närmare 5 kg...

Lycka till!
 

Vad skönt!

Skrivet av  Mia med Charlie [-03] + bf mars
Att allt verkar vara ok med bebben. Själv så ska jag få gå på glukosbelastningen nån gån i januari & vi har ännu inte kommit överrens om när tillväxtul skall göras. Även jag kommer med all sannolikhet få en bebbe över 4,5 eftersom C vägde typ 4,8 när han kom.

Tänk att de är så stora redan *s*
Trevlig julhelg!
 

Har

Skrivet av  Carina med 6 huliganer + bf 17/3
ju räknat med en stor bebis hela tiden, för dom har vägt 3295 i v.37, ca2800 i v.35, 4440 g i v. 40, 4275 g i v.39 o 3790 g i v. 38, så det har ju inte varit små bebisar.
Så jag är nog lite konstig, men för min del får den gärna komma några veckor innan, blir ju bebis lite längre då ju! *ler*
 

Håller med dig!

Skrivet av  Mia med Charlie [-03] + bf mars
Kändes lite konstigt att det kom ut en så pass stor bebeis. Hann knappt använda alla små bebiskläder.

I ditt fall så verkar det ju ändå så som att du i alla fall kan få din lille lite innan om man ser till när du fick dina andra. Tyvärr räknar jag kallt med att gå över tiden denna gången. Skulle gärna vilja att ´den kom lite tidigare...
 

Min bm sa att gränsen var 8,9...

Skrivet av  Paula bf 23/3
..kan det varkligen skilja sig mellan olika landsting??? Jag hade iallafall 7,1 så för mig är det lugnt :-) däremot har jag nu lagt på mig +10 kg så jag får väl försöka hålla mig borta från allt julgodis :-(
 

Skönt

Skrivet av  Sandra med Mathilda 010302 + bf 25/3
att ha det avklarat!
Hoppas att du slipper göra om glukosbelastningen och att järnvärdet ökar!

Ha det så skönt nu!

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv