Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det på "ert" BB?

Skrivet av Ulrika m Emil + BF 13/3
Hej!

Det verkar vara väldigt många platser som det kommer att födas barn på i mars! Jag är lite nyfiken på hur det kommer att vara där ni ska föda.

Kan ju berätta hur det kommer att bli för mig. Förlossningen i Karlstad kommer att bli aktuell för mig och här har vi Patienthotell. Om allt går bra så hamnar man alltså här 4 timmar efter förlossningen. Man får eget rum men möjlighet för pappan att sova över. Istället för roomservice står det "barnmorska" på en knapp man kan trycka på! På rummet finns TV, telefon, dusch och toalett. Man stannar så länge man vill men tre dagar brukar vara standard. Man har med sig allt man behöver, både till sig själv (även de gigantiska bindorna!) och till bebisen (kläder, blöjor). Det finns tillgång till barnmorska/barnskötare dygnet runt och alla provtagningar och läkarundersökningar görs här.
Besök får man ta emot när som helst, i det egna rummet eller nere i restaurangen. Restaurangen serverar förresten frukost, lunch, middag och kvällsfika till mamman till priset av 80 kr som det kostar per dygn att bo på patienthotellet. Pappan betalar något mer har jag för mig och han får bara frukost. Restaurangen är öppen för vem som helst. På lunchen är det reserverat för nyblivna mammor och pappor mellan 11 och 12 och sedan får resten komma in.

Babyskydd får man låna av landstinget (brukar vara stolar av de vanliga kända märkena) för 300 kr.

Om man av någon anledning inte hamnar på Patienthotellet så finns det en avdelning som fungerar som en traditionell BB avdelning.

Det var lite om hur vi har det här i Värmland. Enda stället att föda på här är alltså Karlstad. Själv har jag kanske 5 km till sjukhuset men bor man i norra Värmland så har man dryga 20 mil......
Svar på tråden: Hur är det på "ert" BB?

Låter trevligt!

Skrivet av  Sandra med Mathilda 010302 + bf 25/3
Undrar om dit en mailvän till mig precis åkte?
Hon bor i Kristinehamn, så det är väl Karlstad som gäller för henne då oxå....

Jag kommer antagligen föda på Karolinska, där är det bara en "traditionell" förlossningsavdelning som gäller.... Hade gärna fött på något mer "avslappnat" ställe, men iom att jag är snittad så får jag inte det...

*kram*
 

Sveriges modernaste BB

Skrivet av  ÅsaL
har vi faktiskt här i Hbg. Iaf var det det 2003 :-)

Där har vi en BB-avd och en egenvård-avd (dvs patienthotell). Kostnaden är oavsett avd 80 kronor per dag och då ingår frukost, lunch, middag och kvällsmacka.
BB rekommenderas till förstagångare samt såna som haft komplikationer eller spruckit mkt.
Egenvård rekommenderas till alla som känner sig fräsha.
På BB delar man rum 2 och 2, och bebis har en egen plastbalja. Dock så rekommenderar de att bebis sover med mamman i sängen på natten. Det är jag jätteglad för!! Hade inte testat det annars, och är nu hängiven samsovare. Alla får en startpåse med lite salvor, krämor och blöjor som man får använda under sin tid där. Kläder till både mamma o barn finns att låna om man inte vill slita på sina egna. Mamman får bindor o nättrosor.


På egenvård får du eget rum där pappan kan sva över. Kläder, blöjor o sovrutiner är detsamma som på BB.

Det är jättefint, men jag vill inte stanna länge ändå. Jag vill hem och starta mitt nya liv med min nya "stora" familj!
 

På BB Sthlm

Skrivet av  Singoalla m Lucas + bf 1/3
så är först förlossningsrummen inredda med soffor och gardiner i mysiga färger, allt för att det ska vara trevligt. Därefter får man komma in på ett eget sk familjerum, alla familjer har ett eget rum men dusch och toalett, dubbelsäng, varav mammans sida av sängen är eldriven så att det ska vara lätt att amma i sängen, telefon, radio. Frukost, lunch, middag, fika serveras i ett trevligt "kök" eller kan hämtas in på rummet om man föredrar det, TV finns i i samma rum.
Mamman betalar 80 kr och pappan 240, tror jag, om han väjer att stanna kvar, men då ingår all mat och parkering.
 

Danderyds sjukhus, Stockholm

Skrivet av  Cathrine m. Leopold& mini v.32
Vanlig sjukhusmiljö för själva förlossningen och sedan patient hotell. Ser ut som ett vanligt Scandic hotellrum, med skötbord i badrummet och barnmorske-roomservice. Dubbelsäng, TV, fåtöljer och bord, kylskåp. Skötbordet är dessutom proppat med det man behöver - blöjor och bindor och sånt.
Så födde vi första gången och den här gången är det planerat där oxå, eftersom jag har garantiplats där. Trivdes jättebra första gången, så det blir mysigt att komma tillbaka.
 

Maten

Skrivet av  Elina m Julia, Albin o *Max* + bf 2/3
är sååå god på resturangen.Alltid jätte fin mat och efterrätt. Är ju också från karlstad och har legat med båda barnen på patient hotellet. Till frukosten finns allt man kan önska sig! Olika juicer, ägg, olika sorters youghurt, flingor, massor av olika pålägg... mmm längtar dit igen! :0)
 

Artiklar från Familjeliv