Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

IKEA!!!!???

Skrivet av fie men pyret bf8/3
där va jag och min sambo en snabbis igår.. passade på att shopa lite grejer till pyrets ankomst..*ler*
Men så fick jag syn på att på deras täcke till spjälsäng stog det +1år varför?! Någon som vet?
Annars rullar allt på bra här.. känner inte av min foglossning så mycke längre...*skönt*

Kram på er alla...
Svar på tråden: IKEA!!!!???

Kolla upp måtten

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Varför täcket är märkt +1 har jag ingen aning om, men en varning: kolla upp måtten. IKEA kan ha sina egna speciella mått på just sängkläder till baby och köper du täcke där blir du sen hänvisad till att köpa även bäddseten där. Dvs hittar du ngt fint i en vanlig babyaffär är det inte säkert att det passar.
 

Ingen fara!

Skrivet av  Flingan bf 8/2 *på besök*
Vi har ett täcke från IKEA och det passar jättebra i påslakanet vi köpte på babyaffären.
Anledningen till att det står +1 på täcket tror jag är att det inte rekomenderas så varmt/tjockt täcke till liten bebis, varför har jag aldrig riktigt förstått... Det måste väl bero mer på hur varmt man har i sovrummet? =0)
 

ooooops, dementerar!

Skrivet av  Flingan bf 8/2 *på besök*
Tittade en extra gång på påslakanets mått (100 x 130 cm) och kikade in på IKEAs hemsida och såg att täcket är 110 x 125 cm. Det var ju inte så bra... Undrar om vårt IKEA-täcke krympt eller om de ändrat måtten?
 

Rekommenderar att bebisar inte ska ha tjockt täcke

Skrivet av  Ej m Emilia-02+bf 15/3
Sist jag var på IKEA så satt det en skylt vid bebissakerna där det stod att man helst inte skulle använda täcken till bebisar utan en tunnare filt istället.

Vet inte om det beror på att risken för plötslig spädbarns död ökar om bebisen ligger för varmt, men det måste även som redan nämnts bero på hur varmt/kallt det är i rummet. Jag har dock aldrig använt täcke till Emilia. Hon har aldrig velat ha något täcke utan sparkat av det på två röda, så hon fick sova med enbart pyjamas.
 

Håller med och kan ist rekommendera...

Skrivet av  Marielle bf 10/3 (Linnea -03)
..en filt som säljs bl.a. på IKEA och kallas "gallerfilt". Det är en slags vit stickad bomullsfilt, hålstickad liksom (jag är ju dökass på att förklara!).
Den hade vi iallafall istället för täcke när Linnea var bebis. Alltså med påslakan över.
Det blev precis lagom och inte för varmt.

Annars kan man ju slopa täcket helt och bara ha filt, fleecefilt eller bomullfilt och ha pyjamas på bebisen.

En av makens vänner som är läkare sa att det är bättre att en bebis ligger för svalt än för varmt. (Han menar väl inte att man ska låta en bebis ligga i drag och frysa men han sa att tendensen är oftare att vi bylsar på våra små för mycket än för lite...)
 

Klädrekommendation

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Hört samma sak, det där om att man oftare byltar på barn för mkt än för lite. Frågade en barnläkare en gång hur mkt jag skulle ta på min bebis när vi skulle gå ut och fick till svar " så mkt som du tycker och ta sedan av ett lager".

Vi har haft en tunn istoppfilt till våra barn. Det dyra, fina täcket som skulle vara så bra, enligt säljaren i bebiaffären, har ratats av barnen.
 

Tunnare täcke från IKEA

Skrivet av  Helena, bf 5/3
Köpte setet Pellejöns från ikea i helgen. Underlakan, örngott, påslakan och tunn istoppsfilt för 99:-.
Detta kommer vår lillbebbe ha i sängen.

Köpte ikeas tjocka täcke innan dottern föddes, men det sparkade hon av sig direkt. Nu när hon är 2,5 år passar det däremot perfekt (så här års alltså).
 

Artiklar från Familjeliv