Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som gjort glukosbelastning

Skrivet av Norrvan BF 20/3
hur har ni fått göra den? Tycker det verkar vara så olika när man läser om andras tester. Gjorde själv i måndags men då togs bara kapillärt blodprov (fingret) innan och två timmar efter. Verkar som flera får göra både venöst (armen) och urinprov också? Varför är det så olika? Känns som om mitt kanske inte är riktigt giltigt eller beror det på om man haft grav diabetes tidigare? Hade 8,2 efter två timmar o bm sa att det var bra o att gränsvärdet var 11, någonting...Hur har ni andra legat? Ursäkta alla frågor men jag hatar att inte veta alla fakta. Kram
Svar på tråden: Ni som gjort glukosbelastning

Jag tror jag låg

Skrivet av  Debbie v. 32+1
på 6,3 och det är väl ung. samma som jag hade med dottern.

På mig tog hon stick i fingret. Bara efteråt.
 

jag

Skrivet av  Qanna
har oxo gjort och jag låg på 6,8 om jag inte minns helt galet. Tog oxo bara stick i fingret (tack och lov..jag är såååå svårstucken)
 

Precis som ditt

Skrivet av  Ej m Emilia-02+bf 15/3
Stick i fingret innan och efter 2 timmar, så gick det till förra graviditeten också (annan vårdcentral).
Jag har för mig att jag hade 5,6.
 

Samma

Skrivet av  Fideli
Jag gjorde precis som du, hade 4,5 innan och 7,5 efter men jag har för mig att min bm sa att gränsen gick vid 8.
Men jag är inte säker.

Skönt att hon tyckte värdena var bra.
 

Hoppas inte

Skrivet av  Norrvan BF 20/3
gränsen låg på 8 för då är jag ju rökt! Får fråga bm en gång till när hon inte är så stressad.
 

lite annorlunda här

Skrivet av  Plast, bf 20/3
Jag blev stucken innan och sedan var 30:e minut under två timmar. Fick inte veta mina värden då, utan skulle få veta när jag träffar BM nästa gång, vilket är nu på fredag.
 

Gjorde mitt igår.

Skrivet av  Jenny-78 med Gustav 22/1-03 + bf 24/3-05
Hej!

Igår morse gjord ejag mitt glukostest. Jag fick inte äta frukost innan, så jag var helt snurrig i huvudet när jag kom till BM.

Där fick jag dricka 2,5 dl sockerlösning, som jag blandade medhavd pressad citron i. Smakade illa ändå, men gick ner. BM hade värmt drickat, så det var som sötsliskigt te att dricka.

Sedan fick vi (vi var tre som gjorde det samtidigt) sitta i ett vilorum med fällbara fåtöljer och se en film om barndiabetes och läsa en massa gravid-tidningar som de hade där. Trevligt!

Efter två timmar tog bm ett blodprov i fingret, som visade på 5,4 om jag inte minns fel. Helt normalt enligt henne. Sedan traskade jag hem och åt frukost! Gud, så gott det var med mat! :)

//Jenny
 

Helt annorlunda här...

Skrivet av  Katta bf 27/3
bor ju i Frankrike så rutinerna är olika. Här får alla göra provet i 6:e måanden, först ett blodprov i armen (på fastande mage), därefter dricka 50 g sockerlösning och ta nytt blodprov en timme efteråt. Då hade jag 7,6 och det tyckte min gyn var lite för högt, så en månad senare gjorde jag om samma test, fast nu med 100 g lösning (vidrigt!) och stanna TRE timmar och ta blodprov varje timme. Denna gång hade jag knappt 7 efter en timme, trots att jag druckit mer socker, och det var helt OK, så det rörde sig inte om diabetes tack och lov.
 

Tack för alla svar! *imt*

Skrivet av  Norrvan BF 20/3
imt
 

Artiklar från Familjeliv